Fler tävlingsformer den 23 juli!

Det finns lite olika tävlingsupplägg under torsdagen den 23 juli. Karlskoga är tveklöst föreningen som är mest kreativa när det gäller att testa nya koncept. Kul! Här nedan och på dokumenten intill mer om de olika uppläggen. Givetvis måste du självklart ha licens för att tävla, har du inte det finns det dock en licenskurs under Bike Week som du kan anmäla dig till. 

Time Attack: Körs mycket på bilsidan som eget arrangemang, är givetvis mer intressant om man har split timing, men är precis som det låter i stället för motståndarna så är det mer en körning mot klockan och den individuella prestationen som gäller, men i likhet med superpole gör man det till en tävling men det är det som är grejen.
Kan delas in i klasser precis som vanligt om man vill. Idag är det ett publikfritt arrangemang på bilsidan, men mycket körtid för ganska lite pengar eftersom man inte behöver ha fullt så mycket säkerhetsfolk när det är så få på banan samtidigt.

Bracket Racing: Taget från dragracingen, namnet innebär att man kör mot likvärdiga hela tiden – inomdragracing så är det en ”dial in index” som ni inte får köra fortare än! Nu kör Karlskoga Motorförening inte riktigt efter det momentet, men sättet att köra är intressant ur en annan synpunkt: Regelverket!

Inga tekniska regler: Här kan ni köra i princip med vad du vill, bara du kör med säkerhetsbestämmelserna, najat bromsar och rätt ljud – sen kvittar det!

Ni anmäler er till tävlingen och anger en trolig kvaltid på den aktuella banan. Enligt den tiden delas ni in i olika grupper. T.ex. om ni bli 80 st så delas ni i 4 grupper á 20 hojar för test under f. m. därefter omfördelas det vid behov, om det var nån som blev placerad i fel grupp t.ex. Sen blir det kval enligt nya grupperna och sedan blir tävlingsuppställningen enligt faktiska kvalresultat – med andra ord så kan ni kvala in till en annan grupp för racet beroende på om du körde snabbare eller långsammare än väntat.
Sen körs det tävling enl grupp 1 snabbast, grupp 2 näst snabbast osv.

Här blir det bra race i alla kategorier – alla kör mot lika snabba åkare, mindre farliga omkörningar osv. Det ger en chans att köra mot andra förare än vanligt och att bättra sig på ett lagom sätt.

Last man standing: Kanske en av de mest publikfriande upplägg av alla nya med normal uppställning, sen ändras allt! T.ex. om vi har 16 st till start så kvalar man som vanligt, ställer upp för start som vanligt, sen efter varje gång man kör förbi starten så tappar man en startande…..den som är sist får köra i ett lugnt tempo tillbaka och in i bandepån! Med andra ord så är det precis som det låter, den som är sist kvar på banan över mållinjen efter 16 varv vinner!

Samtliga dessa nya former kommer att köras på torsdag under Bike Week för att se  se vad ni som förare uppskattar mest och vad publiken tycker!