Erik Marklund

När det kommer till mer effekt är Erik Marklund förmodligen mannen de flesta motormän ringer. Han är killen som alltid fascinerats av det tekniska och optimering av resultat tycks vara ett ledord för honom. Vi träffade Erik för att prata övertryck och hästar. Vi fick mer häst ur det än vi först anat…  Detta i ordets alla bemärkelser.
 
Hur kom det sig att du började trimma motorer?
Det var i första hand det tekniska intresset som avgjorde. Moppen blev första »offret« på motorsidan. Skillnaden blev påtaglig om man lyckades med modifieringarna.
Före moppeåldern så byggde jag till exempel ett vattenkraftverk i bäcken. Många undrade vad som lyste mitt i skogen. Jag var tvungen att göra något av strömmen som genererades.

Vilken är den elakaste maskin du trimmat?
Det är nog Krister Johanssons Hayabusa. Han ville vinna den årliga Dynoshootout tävlingen som anordnas varje år i samband med Daytona Bike Week. Rekordet var då 512 hk. Vi laborerade en hel del. Slutligen mätte vi upp 685 hk.
Senare vid tävlingarna i Florida uppmättes 701 hk. Krister berättade att många som stod i kö för att delta i tävlingen vände hem.

Vilken var den första turbomaskin du såg som gav intryck hos dig?
Det var på bilsidan som jag hittade inspiration för turbo samtidigt som mc-motorerna var betydligt mer avancerade med högpresterande 16-ventilare. Detta blev en trevlig utmaning. Ingen så vitt jag vet hade gjort någon bra turbosats till mc i början av 80-talet. De som fanns att köpa var enkla sugturbosatser från usa med låg prestanda. Jag ville bygga det bästa tänkbara med intercooler och så vidare. Jag behöll original förgasare och skickade laddtryck genom dem. Det var inte så enkelt att få rätt bränsleblandning och man hade ingen att fråga, så det var »trial and error«. Första turbohojen byggde jag som 18 åring  vintern 1982-83. Det var på en Suzuki gsx 1100e -82.

Vad har varit det mest intressanta jobbet du gjort?
Det är svårt att lyfta fram något speciellt projekt som extra intressant. När vi började få igång våra egna första datastyrda bränsleinsprutningar. Det öppnade nya dörrar. Vår första riktigt stora order var från kgk. Vår turbosats till snöskoter fick eget reservdelsnummer hos dem.
Vi producerade närmare 1000 turbosatser på två säsonger. Vi var då tvungna att jobba på ett rationellare sätt med bland annat cnc-maskiner.
 


Vilket är det märkligaste förslaget du fått inom yrket?
En kund som ville hoppa över Grand Canyon med en Hayabusa turbo. Utgångshastigheten var tvungen vara över vad en standard Hayabusa klarade.

Vad har du för intressen vid sidan av motorer och hög effekt?
Jag gillar att köra skoter och mc. Perfekt eftersom man då har trevligt hela året. Allt mer tid ägnas åt familjen, som nu är prio ett. Jag och frugan har fyra barn, Wilma 11, Clara 7, Alfred 3 år och Tyra 2 månader. Jag och frun Linda driver  Hällans hästcenter hemma där vi bor i Öjebyn. Vi öppnade ett separat bolag för denna verksamhet, vid namn Horse Power ab. Jag vågar dock inte rida, utan står för byggandet och diverse underhåll.

Du tillbringar alltså inte så många lördagskvällar i garaget?
Det blir numera hemma med familjen eller så är vi på någon hopptävling med barnen och frun.
För 10 år sedan var det oftare panikskruvning till i första hand någon kund som just fått delarna och skall tävla imorgon.

Vad glömmer folk oftast när de är inne på att trimma?
Många vill få ut maximalt. Men vad många inte tänker på är att allt är kompromisser av tillförlitlighet, kostnader, tidsåtgång, vilka delar som finns att tillgå osv. Man måste lägga ribban på en viss nivå och sedan utföra jobbet därifrån.

Vad gör turbon så speciell när det kommer till motortrim?
Här finns det knappt några gränser. Att fördubbla effekten jämfört med en sugmotor är piece of cake. Samtidigt som motorn går som en dröm på tomgång. Med rätt motorstyrning kan du dessutom få samma effekt ur motorn oavsett vilken höjd man kör på. Ur miljösynpunkt är turbo också att föredra jämfört med stora motorer utan turbo. Det blir mer och mer aktuellt nu i dessa miljötider med downsizing av bensinmotorer. Det tillverkas väl knappt några dieselmotorer utan turbo numera?

Vilken är den roligaste hoj du kört?
Hayabusa 2008 turbo. Den går som en dröm, är stabil och bekväm samtidigt som det känns som att man sitter på en raket. Samtidigt så tar den lite soppa.  Jag bara myser när jag kör den.
Vilka är de bästa sluttider och högsta hastigheter du själv presterat?
När jag vann sm i Super Street bike 1991 körde jag som snabbast 9,03, 266. Jag hade inte snabbaste tiden, men jämnaste körningarna, så jag vann de flesta tävlingarna. Den gsx-r 1100 1991 jag körde var ganska standardbetonad förutom turbon förstås. Jag gjorde en värre gsx-r 1100 till säsongen efter och körde 280 i sluthastighet, och just under 9 sekunder, men denna hoj var inte driftsäker. Den var för extrem och spann mest hela tiden med de däck som då fanns att tillgå.

Kör du eller bygger du helst? Varför?
Jag bygger nog helst. Det är trevligt att vara på tävlingar, men det tar enormt med tid med alla resor. Och ibland så regnar det hela helgen. Det är inte kul. På 80-talet kördes tävlingar i Piteå med massor av hojar. Vi kunde ibland få köra 15-20 repor på en dag. Det var trevligt.

Har du någon drömhoj du skulle vilja köra?
Den nya bmw s 1000 rr vore intressant. Den verkar vara en milstolpe i utvecklingen med många fina tekniska finesser.

Du gjorde 9,5 på Pite Dragway 1986 med en Katana. Vad hände?
De trodde inte tidtagningen stämde för »så fort kan inte en gathoj gå«…  Jag körde dessutom 9,55, 247 km/h med den i Stans Snabbaste Hoj. Jag minns att ingen hade kört snabbare än 10,03 i Street Bike på den tiden och med fart runt 230 km/h. Det var många som höjde ögonbrynen.

Utvecklar du något själv eller förlitar du dig på nya externa rön när det kommer till trim?
Vi är nu inne på vår 5:e generation av motorstyrning. Det mesta är redan uppfunnet. Det är mer frågan om att mixa samman olika komponenter till ett fungerade koncept som i sig är unikt. ß

[Foto: Per Pettersson]