Ducati: ”Vi gillar inte Factory 2”

Klassen är en kompromiss och innebär att Ducati startar årets säsong under det befintliga Open-reglementet. Men, vinner Ducati ett race, tar två andraplatser eller tre tredjeplatser sänks bensingränsen från 24 liter till 22,5 och antalet motorer från 12 till 9. 

– Ducatis Open-val har gjort några mindre glada, men det var inte vår vilja. Vi vill utveckla cykeln och med Factory-alternativet kan vi inte göra det, sa Dall'Igna i samband med teamets presentation i början av veckan. 

Open-klassen är den inriktning Dorna vill föra hela MotoGP-depån mot och tanken är att alla team ska köra inom det reglementet i framtiden. Men Honda och Yamaha har tolkat reglerna som att nuvarande Open inte är för fabriksteamen, även om det inte står i reglerna – därav kompromissen Factory 2. 

– Det här är en motgång för oss, organisatören försöker att begränsa möjligheterna för Ducati i MotoGP, fortsatte Dall'Igna. 

Den italienska tillverkaren gillar inte den nya klassen, men Corse-chefen förklarar samtidigt att de accepterar förändringen. 

– Jag måste leva i den riktiga världen och jag kan förstå att organisatören vill introducera den här regeländringen, för så klart kan inte de mindre teamen arbeta som ett fabriksteam, som Ducati. Så, med respekt för de små teamen, kommer Dorna introducera det här nya alternativet, men vi får se.