Ducati offentliggör Panigale R

 

Motorn i Panigale R har fått titaniumvevstakar och lättat svänghjul som ska spara 1,3 kilo bara i motorn och se till att de stora kolvarna kan varva mer, nu upp till 12000 varv. Motorn får också, precis som övriga Panigale-modeller, uppdaterad mappning. Toppeffekten för Panigale R uppges vara samma som standard- och S-modellerna med 195 hästkrafter. Med ett racekit innehållandes helsystem från Termignoni ska motorn andas ut lättare och med den inställbara banmappningen ökar den maximala effekten med tre procent och mellanregistret med 15 procent.

Unikt för R-modellen är att svingen kan ställa in svingen i fyra steg för optimerat fäste för olika situationer. R är också ensamom att få en högre ruta och ett speciellt race-aktigt tyg i sadeln. Många plast- och metalldelar är i R bytta mot kolfiber vilket, tillsammans med uppgraderingarna i motorn har sänkt vikten med totalt 1,5 kilo. Panigale R väger 165 kilo torr och 189 kilo körklar. ABS är standard.

Annons

Annons