Ducati kör i Open-klassen 2014

I år kommer det finnas två klasser i MotoGP. CRT skrotas och istället införs Open och Factory. En av de största skillnaderna är att Factory får köra med egen ECU medan Open är begränsad till den gemensamma motorstyrningen från Magneti Marelli. 

Det har länge ryktats att Ducati skulle välja Open, trots att det är ett fabriksteam, för att ha bättre möjligheter att utveckla cykeln. Efter Sepang har Ducati bestämt sig och kommer att delta i Open.

– Vi har noggrant studerat det tekniska reglementet och kommit fram till att Open är det mest intressanta valet för Ducati, i nuläget, säger Luigi Dall'Igna, Ducati Corse General Manager.

Open-klassen får använda mer bensin (24 liter istället för 20), göra fler motorändringar och har ett mjukare däckalternativ i jämförelse med Factory. Open-teamen har också mycket större testmöjligheter, Ducati kan nu köra test när som helst, på vilken bana som helst, med sina fabriksförare. Factory-teamen är begränsade till officiella tester och fabriksförarna får förlita sig på att andra testförare tar utvecklingen i rätt riktning.