Direktrapport: Triumph Tiger Explorer 1200 XCa

Hej Christer, hur var första upplevelsen av nya Tiger Explorer?
– Den här engelsmannen för sig både på grusväg- och asfalt. Det skulle vara spännande att ställa den mot BMW GS1200A och KTM 1290 Super Adventure, jag tror inte att den blir akterseglad. 

Hur ser det ut på tekniska sidan?
– Hojen fungerar fint med sitt semiaktiva fjädringssystem (TSAS) och WP-dämpare. Via ett menysystem är det enkelt att välja mellan fem olika körlägen. För den som önskar finns både sadel- och handtagsvärme.

Innan lanseringen har Triumph återigen varit hemlighetsfulla med specifikationerna, kan du avslöja något?
– I det här utförandet ger den välbekanta motorn 139 hästkrafter och ett linjärt vridmoment. Mera om hur det får hojen att upplevas får ni läsa i provkörningen i nr 4/16, den hittar ni i butik 15 mars! 

Hur ser prisbilden ut?
– Billigaste modellen XR börjar på 145 500 kronor och topputrustade XCA går på 190 500 kronor. Däremellan finns XC på 150 500, Xrx på 160 500, XCX på 170 500 och Xrt på 175 500 kronor. Inte förvirrande alls va? Haha.