Designer Kaori Inada

Kaori Inada är anställd på Honda R&D i Tochigi, Japan, som designer med ergonomi som specialitet. Hon är en av de tre som utformade CB500-serien som lanserades i år och har ständigt fått kämpa för att ta sig till sin rättmätiga plats. Vare sig det har varit familjen eller andra kollegor som har stått på andra sidan av hennes vilja och kunskap. Vi träffade henne under en provkörning och ville veta mer om henne.

Kommer ditt motorcykelintresse hemifrån? Är det fler i din familj som jobbar på Honda?

Det är faktiskt ingen mer än jag i min familj arbetar för Honda, eller kör hoj. När jag var 15, sa jag till min familj att jag ville ta ett motorcykelkörkort när jag fyllt 16. Alla var emot idén. Det var först senare, när jag började studera på universitetet som jag kunde göra slag i saken.

Var det lättare när de inte såg vad du hade för dig?

Då bodde jag ensam och sparade pengar till körkortet, utan att tala om det för mina föräldrar! Jag sa först att jag hade mc-körkort efter att jag hade börjat jobba för Honda!

Hur länge har du jobbat för Honda?

Jag började jobba för Honda 2002 efter examen från universitetet. Egentligen studerade jag japansk litteratur vid Aoyama University. Under mina studier arbetade jag deltid i en mc-affär för att öka mina kunskaper om motorcyklar och deras underhåll.

Finns det många kvinnor med din typ av arbete i Japan? Eller är du annorlunda?

Jag har hört att det inte finns några andra kvinnor hos de andra tillverkarna som vare sig testförare eller som arbetar med design och utveckling. På Honda FoU, finns det två eller tre andra kvinnor som arbetar inom olika kompetensområden.

Vad är ditt expertisområde och exakt vad har du jobbat på med Honda CB500-serien?

Som ergonomi-ingenjör, är mitt jobb att ta kundens perspektiv och se till att cykeln kan köras komfortabelt. Så mitt huvudsakliga fokus är på körställning och andra typer av ergonomisk "användbarhet". Detta sträcker sig till fordonets dimensioner, design, passagerarkomfort, underhåll, miljöprestanda, hur cykeln uppför sig med full packning, m.m.

När det gäller CB500 var det en stor utmaning eftersom vi ville utveckla hojar med många gemensamma delar för människor av olika form och storlek, från olika länder. För att uppnå detta krävs ett stort antal tester på olika prototypcyklar.

Vilka motorcyklar har du jobbat på, och vilket projekt var ditt första?

Jag har arbetat med många olika modeller från 50 till 1300 kubik, alltid inom området ergonomi. Mitt första jobb var att arbeta på CBR1000RR under ledning av mer erfarna gruppmedlemmar. Jag arbetar fortfarande på ergonomi på olika modeller.

Tycker du det är svårt att göra din röst hörd bland dina kollegor som du arbetar på nya projekt? Eller respekterar alla ditt kunnande och expertis?

När jag först kom till Honda var det inte så lätt för mig att få min röst hörd, men nu har jag fått lite erfarenhet. Jag anses vara pålitlig och betraktas som en viktig person, eftersom jag är en av ett så litet antal kvinnor som arbetar inom fordonsutveckling.

Jag pratade med en designer som nyligen flyttat till USA för att arbeta eftersom han beundrar den amerikanska "Can Do-andan". Finns det ett speciellt japanskt sätt att tillverka motorcyklar?

Det är bättre att inte ha några förutfattade meningar om hur motorcykeldesign "borde vara". Jag tror att det ändå förändras med tiden, i takt med förändringar i kundernas livsstil. Men jag tror att det kan vara typiskt japanskt att redan tidigt i utvecklingen ha kundens intressen främst. Alltså tillverka cyklar som kunden har rolig med och som är lätta att använda, vem du än är.

Med detta sagt, vill jag flika in att jag också beundrar "can do-andan".

Jag lyckades få anställning på Honda och arbeta med motorcykelutveckling trots att jag tog examen från en konstskola. Så det var inte en spikrak väg, utan väldigt slingrig. Men precis som när du kör din motorcykel, kan en kurvig väg bli mer spännande och roligt!

Var finner du din inspiration till arbetet?

Överallt… under alla tider och på alla platser… Det kan vara när jag ligger i sängen och drömmer, eller om jag sitter i badet!

Har du några förebilder eller idoler inom din typ av arbete?

Jag respekterar alla runt omkring mig. Det finns många olika typer av människor med många olika åsikter. Det betyder att jag kan lära mig mycket.

I en helt annan sfär beundrar jag Coco Chanel, som alltid gick sin egen väg utan att svepas med andra människor. Jag vill gå min egen väg på samma sätt, utan att avledas av något!

Vad kör du för motorcykel själv?

Nu jag pendlar kör jag på en skoter, och så har jag en Ducati 900 för touring. För off-road-körning har jag en Honda CRF125 motocross. Men jag har ägt många olika hojar från olika tillverkare fram till nu, eftersom jag vill testa så många som möjligt för att få nya intryck… och inspiration.