Därför kraschade Rossi

Valentino Rossis drömmar om en ytterligare en VM-titel i MotoGP grusades i samband med lördagens krasch då han bröt höger smalben. Nu kan han bara begrunda sitt misstag från sjukhussängen i Florens.

Highsidern som skedde med kalla däck kastar emellertid återigen ljus på det faktum att MotoGP-piloternas jobb har blivit farligare. I stort sett samtliga förare har råkat ut för liknande scenarion sedan de pressat på för hårt innan däcken uppnått optimal arbetstemperatur. Ben Spies, Alvaro Bautista och Mika Kallio kraschade exempelvis allihop under samma varv på lördagsmorgonen.

Bridgestone-däcken erbjuder utan tvivel ett massivt grepp, Rossi har själv talat på hur den snabba utvecklingen på däckens prestanda har hjälpt förarna att sätta nya varvrekord, trots att det inte längre finns någon konkurrens mellan däckmärken i MotoGP.

Däcken erbjuder dock optimalt grepp först efter två till tre varv, beroende av banans yta och det aktuella vädret…

Trycket på förarna att prestera snabba tider har samtidigt ökat i och med att träningstiden har minskat kraftigt, allt för att sänka kostnaderna för teamen.

Kontentan blir att förarna ser sig tvungna att köra hårdare än vad däcken tillåter under den tidigare delen av körpassen.