CF Moto 650 NK

Det märks tydligt att CF Moto har sneglat både en och två gånger på första generationens Kawasaki ER-6n när de har byggt 650 NK. Designen bär tydliga drag av japanen som har blivit en enorm försäljningsframgång. Så när kineserna kommer med sin första fullstora motorcykel till Sverige har de tänkt som japanerna gjorde när de dök upp på marknaden. De inspireras av något annat och sätter en lägre prislapp.

 

Den stora skillnaden är att japanernas motorcyklar var bättre än alla andra när det begav sig. CF Moto ser bra ut på håll men brister i praktiken. Motorn är till utseendet och ljudet lik nämnda ER-6 och har också samma borrning och slaglängd. När kollegor har gjort bänkkörningar och jämfört de två har kurvorna liknande karaktär. CF Moto har dock några hästkrafter färre över hela registret. Motorn är trevlig men i takt med varvtalet ökar vibrationerna den sänder ut. Först försvinner all sikt i backspeglarna innan fotpinnarna får fötterna att ofrivilligt dansa.

CF Moto känns okej vid lugn körning i staden och man sitter bekvämt. Men det räcker med att bli måttligt inspirerad för att inse att chassit inte är lika underhållande som motorn och det inger inte något större förtroende. Framgaffeln bottnar vid inbromsningar och är alldeles för mjuk samtidigt som stötdämparen är stötig. Inget annat än förspänningen bak går att justera. Däcken är stenhårda och av märket CST.

  

På detaljnivå imponerar inte CF Moto heller. Instrumenteringen har en central varvräknare som tydligt visar vilket varvtal motorn låg på för två sekunder sedan. Hastigheten indikeras i ett minimalt digitalt fönster (som till viss del skyms av plast) tillsammans med bränslemängden som ena stunden visar nästan fullt och i nästa tomt. Kvaliteten­ känns inte övertygande, men under provkörningen gick åtminstone inget sönder.

CF Moto visar ändå att Kina kanske är på gång, om ett tag. Än så länge är prisskillnaden upp till Kawasaki ER-6n och de andra konkurrenterna för liten i förhållande till vad man får.

Plus: Bekväm körställning och mjuk sadel. Underhållande motorkaraktär. 
Minus: Chassit. Vibrationer. I­nstrumentering som lever ett eget liv. Bromsar. Saknar ABS. 

Publicerad i Bike nummer 10 2012
Text: Marc Malmqvist
Foto: Oscar Algott