Cagiva Mito – Snygg, sexig och singel

Cagiva Mito sattes i produktion 1989 under tilläggsnamnet Mk I. Smått uppdaterade Mk II följde -92 men det var först med Evoluzione som Mito träffades av rampljuset. Mito Evoluzione designades av Massimo Tamburini, skaparen av Ducati 916, och likheterna med det italienska fullblodet är svåra att missa. 

Den ylande tvåtaktsmotorn var visserligen begränsad till 11 kW i Sverige, men original lämnade den 32 hästkrafter vid strax efter 11 000 varv. Med hemlängtan, medvind, demonterade backspeglar och en tillräckligt lång raksträcka kunde hastighetsmätaren visa 190 kilometer i timmen. Den verkliga toppfarten låg kring 160 blås. 

Det skapades två versioner av ­Tamburinis Mito – Evoluzione I och II. Den första ­karaktäriserades av treekrade fälgar och en sju­stegad växellåda. Evo II hade sexekrade fälgar och sexstegad växellåda.

När Bike provkörde Evo I sommaren 1994 berömde vi den kraftfulla frambromsen från Brembo. Växellådan var dock hackig och styrdämparen endast för syns skull. Som förväntat var det först på högre varv tvåtaktsmotorn kom till sin rätt, men när den väl kom till liv…

Medan Mito aldrig blev en storsäljare i Sverige var det annorlunda i Italien. Under flera år befann den sig på toppen av försäljningslistorna. Unga som gamla var sugna på att köpa den motorcykel som Valentino ­Rossi startade sin roadracingkarriär med. 1994 tog Rossi steget från minimoto till roadracing på just en Mito. Första säsongen gav varierade resultat, men till andra säsongen fick Rossi fabriksstyrning och tog hem den italienska 125-titeln.

Inte mycket hände efter att Evo II presenterats. 2005 visade Cagiva en specialversion döpt SP 525. Det var en hyllning till Cagivas 500-racer med design därefter. Cykeln var ursprungligen inte för gata, men en gatlegal version kom 2008.

Det var också då som Cagiva visade ett koncept där de bytt ut Mitons 125-kubikare mot en fyrtaktsstånka på 500 kubik från ­Husqvarna.  

2009 meddelade Cagiva att de skulle sluta tillverka Mito på grund av hårdare utsläppskrav. Som tur är har SP 525 modernare ­insprutning och klarar EURO3-kraven, den är än idag i produktion. 

Publicerad i Bike nummer 7 2014.

Annons

Annons