BMW R1200GS uppdateras

Det är mycket lite som syns på utsidan, men mortorn är desto mer förändrad. För att förenkla kan man säga att BMW tagit toppen från HP2 Sport och monterat den på nya R1200GS.

Det är dubbla överliggande kamaxlar och radiellt monterade ventiler som det bjuds på. Detta ger möjligheten att öka varvtalet för motorn. BMW berättar att detta ger 5 procent extra effekt, alltså 110 hästkrafter vid 7750 varv och 120 Newtonmeter vid 6000 varv. Rödmarkeringen är höjd 500 varv.

Dessutom har BMW gett motorn en elektroniskt styrd ventil i avgassystemet för ett mer ”muskellöst” ljud. Det låter fint och är som i alla sådana här fall en omskrivning från marknadsavdelningen för att tillverkaren vill komma runt de stränga ljudkraven på ett eller annat sätt. Oavsett, resultatet är detsamma: R1200GS begåvas med ett schysstare sound.

Är det här vad du hade förväntat dig av uppgraderingen av BMW R1200GS? Vad tycker du om modellen generellt? Kommentera gärna här nedan.