BMW R 1200 GS

Det är ett sundhetstecken att BMW R 1200 GS sedan flera år är Europas bäst säljande motorcykelmodell. En motorcykel med ett så kärvt utseende måste vara väldigt bra för att bli älskad av så många. Försäljningssiffrorna visar tydligt vad europeiska motorcyklister uppskattar mest: mångsidighet, avancerad teknik, kvalitet och prestanda i samma hoj. Höga krav!
Den nuvarande modellen med boxermotor på 1 170 kubik kom som årsmodell 2004 och innebar en omfattande uppdatering från föregående modell: R 1150 GS.

Sedan 2004 har uppdateringarna varit ganska få. Från och med årsmodell 2007 är den elektriska bromsservon borta och 2008 kom fyrventilstoppar med dubbla kamaxlar. Även det nuvarande utseendet kom 2008.
R 1200 GS säljs förutom grundversionen i ett utförande med tillägget Adventure. Det är ett välmotiverat namn som gör den tyska motorcykeln ytterst mångsidig och stryk­tålig. Faktum är att det finns goda skäl för en begagnatspekulant att inrikta sig på just en Adventure eftersom fördelarna jämfört med grundmodellen är så många och betydelsefulla. Men vi kan börja med nackdelarna.
Adventure-specifikation gör R 1200 GS tjugo kilo tyngre och sätet fyra centimeter högre. En 180 centimeter lång förare når ner till marken enbart med tårna, vilket innebär att det går att hålla emot ordentligt först när motorcykeln har lutat en del – och då kan det vara för sent.
Tack och lov lägger sig motorcykeln på de originalmonterade skyddsbågarna och sidoväskornas nedre hörn. Med lite extra adrenalin i blodet drar du upp din Adventure på rätt köl även om du inte har sett insidan av ett gym på ett par decennier.
Eftersom adventure-tanken rymmer hela trettiotre liter visas ibland »650«  där färddatorn anger antal kilometer med återstående bränslemängd. Detta skänker både trygghet och är en stor praktisk fördel när du färdas genom fransk landsbygd med nattstängda mackar eller har kört dig vilse på väg till Murmansk­.
På tal om otillgängliga platser: det är möjligt att ställa om mappningen så att R 1200 GS går att köras på 91-oktanig bensin. Detta sänker effekten något, men är riktigt praktiskt om du ska köra i länder där 95-oktanig bensin inte är en självklarhet.
Den luft-och oljekylda boxermotorns två utstickande cylindrar kan se omoderna ut och tillsammans med den övergripande designen kan det vara lätt att avfärda R 1200 GS som en osmidig hoj som inte har något att ge på kurviga asfaltsvägar. Det är precis tvärt om – längs typiska mc-vägar är chassit neutralt, lättsvängt och mycket underhållande. 
Tillbehörsföretaget Touratech tillverkar de rostfria väskor som är extrautrustning till Adventure och de har i sitt sortiment massvis med praktiska och snygga tillbehör som får en R 1200 GS Adventure att se ut som en motorcykel  redo för expedition till Mars.
Några vanliga extratillbehör är dimljus, de rostfria väskorna från Touratech, ESA och färddator. Värmehandtag är originalutrustning­ på Adventure.
Tänk på att grova terrängdäck försämrar väghållningen avsevärt på R 1200 GS Advent­ure om underlaget är asfalt.