BMW med 190 hästkrafter!

Bilden visar när BMW:s testförare Jürgen Fuchs, som även under flera år varit vår testförare under Master Bike samt i 1000-tester, kör hojen under ett utvecklingspass på Cartagena.

Vi har skrivit om hojen tidigare, bland annat i Bike 2.08 och spekulationerna om den är många. Men det är viktigt att påpeka att de är just spekulationer. Vi har hört om variabla kamtider, eventuellt desmodroniska. Detsamma gäller fjädringen. Att den troligtvis kommer signeras Öhlins, som hos denna testhoj råder det knappast något tvivel om. Vissa rykten gör dock gällande att den även kommer vara elektroniskt justerbar, men som sagt det lär visa sig till hösten, då en presentation förväntas.

190 hästkrafter och 190 kilo fulltankad är dock siffror som gång på gång upprepas… Spännande av BMW som här lär presentera en rak fyrcylindrig motor, det var i alla fall vad det lät som enligt uppgift från personer i närheten av banan.

Notera att designen har vissa likheter med den hos HP2 Sport, kanske har vi även här med Ola Stenegärd i processen? Det feta luftintaget i fronten signalerar direkt att det här är en hoj som prioriterar funktionen, det är den optimala placeringen.

Uppdaterad: När vi studerar bilden närmare noterar vi radialmonterade Brembo monoblock-ok, självklart radialmonterad bromspump, avgassystem från Akrapovic och quickshift. Intressant att notera är även att BMW här inte väljer att jobba med enkelsving utan en konventionell sving. Framgaffeln ser ut att vara en värsting från Öhlins (vi gissar på en trycksatt Öhlins FG353P) och det är tveksamt om den överlever till produktion. Om vi bara tittar på den här utrustningsspecen, lägger till en låg tillverkningsserie så handlar det troligtvis om en prislapp klart över den för Ducati 1098R.

Men som sagt, mycket kan komma att hända innan den presenteras. Vad tycker du om nya BMW K46 så här långt? Kommentera här nedan.