BMW K 1200 R Sport

En motorcykel från BMW förväntas ha en schweizisk precision och grym kvalitet, dessutom gärna några egensinniga tekniska lösningar. Märket har också förknippats med tradition. Under senare år har BMW dock försökt att komma ifrån den traditionella stämpeln och istället försökt att bygga lite mer spännande motorcyklar.

 

BMW K 1200 R Sport är en äkta BMW. Den långa och ganska stora motorcykeln är en imponerande maskin. Den halvkåpsförsedda motorcykeln har BMW:s stränga charm, men också en god del sportighet.

Ett tryck på starknappen skapar ett mjukt, men hårt avgasljud. 1157-radfyran matas med insprutning och går jämnt som en symaskin. Växlarna går i mjukt, utan klonk, även fast motorn ännu inte kommit upp i arbetstemperatur.

Att komma ut i trafiken sker med samma mjuka smidighet. Trots den långa 1 580 millimeterm hjulbasen känns cykeln smidig att hantera. Det känns som att den kan vända på en femöring. Cykeln är verkligen lätthanterlig och lätt att köra även i krypfart. Också på snabbare landsvägar, eller ute på motorvägen är K 1200 R Sport en trevlig reskamrat. Körställningen är avslappnad, med ett brett styre, vilket gör att föraren känner sig avspänd i sadeln. Längs kurviga vägar är BMW:n exakt och tillräckligt snabb. Tyvärr känns insprutningen abrupt vid gaspådrag efter avslag.

Det som gör BMW:n till en intressant motorcykel är dess personlighetsklyvning. Den är en stereotyp BMW, visst, men samtidigt är den en nästan japansk utstrålning när det gäller prestanda, på de tyska motorvägarna, eller på roadracingbana.

 

Under touringkörning njuter man av den elektroniskt styrda fjädringen (ESA). Här finns tre grundinställningar; komfort, normal och sport. Dessutom tar den hänsyn till passagerare och packning. De låsningsfria ABS-bromsarna gör ett bra jobb. Duolever-framgaffeln bidrar också till de fina bromsegenskaperna.

K 1200 R Sport är pålitlig som urberget. Säker, men definitivt inte tråkig.

 

Plus:
Fin hanterbarhet både i låg och hög fart. Känns stadig och passar bra även för längre sträckor.

Minus:
Insprutningen upplevs som abrupt. Något högre prisläge än för konkurrenterna.

Publicerad i Bike nummer 9 2007.
Text och Foto: Joni Launonen