BMW K 1200 R

Känslan av att köra en fullständig naken modell med 163 hästkrafter, 127 Newtonmeter, 1157 kubik och 211 kilo är speciell och till en början är det svårt att formulera det hela i ord. Mest kanske för att detta råskinn presenteras av BMW – tillverkaren som blivit till en symbol för välmående och fullvuxna motorcyklister.

K 1200 R är mycket trevlig och underhållande. Inte bara på grund av effekt och vikt utan lika mycket för sin uppseendeväckande design. Ett hypermodernt chassi och science-fiction-image uppmanar oss att pressa hojen ordentligt på en knicksig landsväg. Den nya Duolever-gaffeln arbetar intensivt över ojämnheterna utan att jag märker något i styret och, jodå, det är intressant att studera hur den översta av de två trianglarna pumpar upp och ner mellan instrumenten och styret.

BMW understryker köregenskaperna i låg fart vid introduktionen av K 1200 R. Paradoxalt nog tycker jag att den trivs bäst på snabb landsväg och bana.

 

Landsvägen jag befinner mig på är i Spanien, alldeles utanför Sevilla. Den röda hastighetsmätarnålen pekar på 160 mot en snövit panel. Racingutformningen av instrumenten är tydligt och R-emblemet framträdande. Men jag sitter upprätt, med rak rygg och inte framåtböjd som på en sporthoj. Jag har kilovis med lufttryck mot överkroppen och kurvorna går som en lek. Så hårt och säkert har jag aldrig tidigare behandlat en streetfighter utan att bli trött. Körställningen är fin och bekväm. Det elektroniska stötdämparsystemet ESA är inställt på ”sport”. Och det kommer att bli kvar där för resten av turen. Den här streetfightern är överraskande bra i snabba kurvor – trots ganska hög vikt och upprätt körställning.

K 1200 R är den kanske mest kontroversiella motorcykel som tillverkats av Bayerische Motoren Werke, även om den tekniskt är baserad på K 1200 S. Både drivlina, chassi, bromsar och det nya datanätverket kommer från K 1200 S och vi talar här om minimala modifieringar. Kardandrivning har givetvis behållits för gatkämpen.

Designmässigt är det däremot en helt annan värld. Motorcyklister i hela Europa blir stadigt äldre men det betyder inte att motorjätten från Bayern satsar allt på äldre herrar med vikande hårfäste. Tvärtom. Med sitt spektakulära utseende är nya R-modellen allt annat än en motorcykel som tilltalar mogna herrar.

BMW bekräftar vid visningen i Sevilla att de med R hoppas på en nyrekrytering av yngre förare. Men de sticker inte heller under stol med att priset på krutdurken troligen kommer att locka få köpare under 30. ”Men det är viktigt för oss att yngre spekulanter ser K 1200 R som en motorcykel som de en gång skulle vilja ha”, säger presschefen Jürgen Stoffregen.

Det är BMW:s officiella uttalande. Syftet är alltså brand image och framtida kunder. Fabriken vet givetvis att de flesta av deras kunder snart kommer att behöva en rullator för att ta sig ut till garaget.

Prestandasiffrorna berättar mycket. De 163 hästkrafterna hämtas ur samma motor som vi hittar i K 1200 S, som Bike just nu har med på långtest. Motorn börjar visa musklerna redan vid 5 000 varv och runt 10 000 misstänker vi att den käkar samma medicin som Mike Tyson. Noll till 100 klarar 1157-kubikaren på imponerande 2,8 sekunder! BMW meddelar en toppfart ”över 200”. Vi noterade 240 och det fanns en del kvar. Varvtalsregulatorn slår av vid 11 000 varv.

 

Det krävs massiva grejor för att bromsa sådana krafter. Därför är den utrustad med EVO-systemet som BMW hävdar tillhör de bästa i världen. Man får ABS och delintegral som extrautrustning men vi undrar vem som vill ha det på en sån här leksak?

K 1200 R är ganska tung med 211 kilo torrvikt. Det är 22 kilo mer än rivalen Aprilia RSV 1000 Tuono, men jag ljuger om jag säger att vikten är plågsam. Faktum är att K 1200 R känns lätthanterlig. Den fyrcylindriga radmotorn sitter lågt på tvären i ramen och det är troligen en anledning till att R inte känns särskilt tung. Låg tyngdpunkt ger inte bara en motorcykel som har bättre köregenskaper utan som dessutom är lättare att hantera. Cylindrarna är brant vinklade och med torrsumpsmörjning är hela paketet förvånansvärt litet. Därför kan motorn sitta lågt i ramen.

Landsvägen är inte enda skådeplatsen för oss. BMW har hyrt en ny fem kilometer lång drömbana 14 mil från Sevilla. Den råaste bana jag någonsin kört på, långt ute i ingenstans. Där kan vi provocera hojen till max. Det vi anat på landsvägen, bekräftas på bana. Ur den synvinkeln är bankörning nästan en nödvändighet när nyheter av den kalibern presenteras. Det är alltså inte bara för att vi journalister ska ha kul.

Men kanske lite därför.

Efter ett par varv har gaffeln bekräftat att den är så bra som min kollega hävdat under provkörningen av K 1200 S. I banans två chikaner blir hojen utsatt får hårdhänt behandling över kantstenarna men viker inte en tum fram. Då är det värre i bakändan som känns lite degig när det blir hårdare tag. Men vi talar nu om hårdkörning på bana och det är inte många som köper den här maskinen för det ändamålet. På landsvägen upplevdes bakdämparen som tillfredsställande med inställning ”sport” i det elektroniska ESA-systemet. ESA levereras som extrautrustning och är absolut att rekommendera om man ska köra omväxlande med eller utan passagerare och/eller packning.

Efter ett par varv blir jag så god vän med besten till motorcykel att jag ökar varvtalet lite till. Den känns brutalt stark i registret runt 10 000 varv. Det är helt möjligt att köra snabba varv på bara treans växel. Registret är brett, vilket effektkurvorna på papper också visar.

 

Servobromsarna fungerar utmärkt även på bana och cykeln är ganska snabbstyrd för att väga över 200 kilo. Vibrationerna blir betydande över 5 000 varv vilket gör speglarna suddiga. Här finns potential för förbättringar. Vid aktiv körning är jag inte helt överens med den sexväxlade lådan som är av kassettyp. Till en början hittar jag ett friläge mellan fjärde och femte växeln i högfartspartierna. Växellådan kräver en bestämd fot och det är lite ovant. Det kraftiga rycket när man lägger i ettan är heller inget charmerande drag dock utan att vara något stort problem.

Sammantaget är K 1200 R en mycket trevlig och underhållande motorcykel. Framförallt är den råstark, högteknologisk och tveklöst den mest radikala streetfighter som någonsin tillverkats. Den bjuder på många goda kvaliteter och köregenskaperna placerar den i en helt egen klass. Den brutalt starka motorn kombinerat med en egensinnig framtoning gör K 1200 R till en fighter i toppklass.

 

Plus:
Råstark motor med ett härligt register. Bra bromsar och ett stabilt chassi.

Minus:
Motorn vibrerar märkbart över 5 000 varv.

Publicerad i Bike nummer 7 2005.
Text: Morten Broks
Foto: Max Kirchbauer