BMW HP2 Megamoto

Med en hjulbas på 1,65 meter och en totallängd på 2,35 meter är Megamoton ingen liten motorcykel. På BMW Sverige går den under internnamnet minimoto, lite lagom sarkastiskt. Sadelhöjden är inte jättehög men bredden upplevs som rejäl med de utstickande cylindrarna. Uppe i fart blir storleken dock inget problem, Megamoton rör sig relativt smidigt och går superstadigt. Kanalerna från luftboxen hamnar lätt i vägen, speciellt med kraftiga stövlar.

 

Tekniskt sett är det mesta likt från HP2 Enduro. Det som skiljer i stort är hjulen som kommer från K 1200 S och fjädringen från Marzocchi och Öhlins. Exklusiva och kostsamma delar som tillsammans med massor av kolfiber och en ljuddämpare från Akrapovic gör att priset drar iväg. Finishen på delarna lever dock upp till priset. Chassit fungerar utmärkt men kan kännas lite hårt för gatan.

Motorn är samma boxer som finns i ett gäng andra BMW-modeller men här är den trimmad. Effekten är imponerande, speciellt på låga varv. Det spelar ingen större roll vilken växel som ligger i och omkörningsegenskaperna från 80 km/h är mäktiga. På typiskt boxermanér vill motorn gärna rycka tag i hela motorcykeln åt höger, främst i lägre farter. Den största nackdelen med motorn är ändå att den drar mycket bensin. Förbrukningen hamnar sällan under 0,7 liter per mil och tanken rymmer bara 13 liter.

Instrumenteringens stapel för bensinmängd står tom, även med full tank. Det fönstret används inte vilket däremot växelindikatorn gör.

 

Megamotons största nackdel är helt klart priset. Konkurrenterna Ducati Hypermotard S och KTM 950 Supermoto R är båda nästan 50 000 kronor billigare. En rejäl summa som är svår att snacka bort och frågan är om BMW:n bjuder på så mycket mer. Ljuddämpare från Akrapovic och all kolfiber är häftigt men vad det behövs till och hur mycket extra det är värt får konsumenten fundera på, vem som nu är tänkt att köpa en Megamoto. Den är absolut en bra och rolig motorcykel men krasst sett är den mest sminkad och överprisad.

 

Plus:
Stark motor på alla varvtal. Bra fjädring och fina detaljer med hög kvalitet. Växellägesindikator.

Minus:
Extremt dyr. Liten tank och hög förbrukning. Blinkersreglagen med tre knappar. Går inte att skjutsa på.

Publicerad i Bike nummer 9 2007.
Text: Marc Malmqvist
Foto: Magnus Johansson