Bimota DB8, prispressad nykomling med motor från 1198!

Bimota är och förblir en liten och nischad tillverkare som är specialiserad på sportiga och exklusiva hojar. Nya DB8 är tänkt som något av en instegshoj för de som ska påbörja ett liv med märket.

Priset är pressat jämfört med påkostade DB7. DB8, som betingar ett pris av 23 000 euro är dock allt annat än en budgethoj. Bimota förväntar sig att kunna sälja 250 exemplar av den tvåsitsiga maskinen, med Bimota-mått mätt är det en stor volym.
Exklusivare, ensitsiga DB7 går loss på 26 000 euro.

Med hjälp av kåpor av plast (kolfiber DB7), ljuddämpare i rostfritt stål (titan DB7) och ram av aluminium (kolfiber DB7) har Bimota sänkt produktionskostnaderna för DB8. Något enklare fjädringskomponenter sätter pricken över i bland besparingarna.

Kåpskruden på DB8 är åtta centimeter längre än DB7 men hjulbasen är oförändrad. Vikten har ökat med åtta kilo till totalt 178 (torrvikt). 1198-motorn adderar åtta hästar jämfört med 1098-motorn i DB7.

BIMOTA DB8
Ducati 1198 testastretta evoluzione, 4v twin cylinder 90°
Displacement: 1198,4 cc
Cooling System: liquid cooling
Compression Ratio: 12,7±0,5:1
Maximum Power: 170 CV (125 kW) @ 9750 giri/min
Maximum Torque: 13,4 kgm – 131,4 Nm @ 8000 giri/min
Exhaust System: 2 in 1 in 1, stainless steel
Frame: welded 39NiCrMo4 tubing and machined 6082 aluminium alloy plates
Wheelbase: 1435 mm
Front Suspension: Marzocchi USD forks DLC fully adjustable
Rear Suspension: Extreme Tech Monoshock fully adjustable
Fuel Tank: 16 litres (4 litres reserve)
Total Weight: 178kg
Steering Angle: 25°
Seat Height: 800 mm
Overall Length: 2100 mm
Overall Width: 700 mm
Overall Height: 1115 mm
Ground clearance: 135 mm
Front Brake: Double 320mm Brembo floating disc, 4-pistons radial Brembo callipers, radial pumps
Rear brake: 220mm floating disc, 2-piston Brembo calliper
Front Tire: 120/70 ZR 17 Dunlop Sportmax GP Racer
Rear Tire: 190/55 ZR 17 Dunlop Sportmax GP Racer