Bike provkör nya Buell 1125R

Modellen är fortfarande mycket kort och håller en förhållandvis låg vikt. Kvar finns många av Erik Buells egna riktlinjer om låg ofjädrad vikt, låg tyngdpunkt och att centralisera all vikt.

För att nå detta används ibland okonventionella metoder som fälgmonterad bromsskiva, bränsletank i ramen, ljuddämpare under motorn och det bakre bromsoket fäst direkt i svingen.

Men det som verkligen är nytt och innebär det stora klivet framåt för märket är att de nu har en 72 graders V-twin på 146 hästkrafter och 111 Newtonmeter som drivkälla. Exctremt flack vridmomentskurva gör den mycket lättkörd. Det sistnämnda var extra tacksamt då provkörningen skedde på Laguna Seca i USA, en bana ökänd för korkskruven och sina blinda kurvor.

Läs hela provkörningen i Bike nummer 10, ute första veckan i oktober.

Men vad tycker du själv om designen? Diskutera den och nya 1125R här nedan.