Bike har provkört nya Kawasaki Z1000

 

2014 års Kawasaki Z1000 är den fjärde generationen av sitt slag. Nyheten lanserades i Carmona, Spanien, och från Bike var Oscar Algott på plats. Så här lyder den första rapporten!

Hur mycket är egentligen nytt på nya Z1000?
Utseendet skiljer sig väsentligt från föregångaren. Kawasakis nya ledord är ”Sugomi” vilket kortfattat handlar om att, i det här fallet ett objekt, ger ifrån sig en aura och energi som berör och lämnar ett avtryck. Och det stämmer ju faktiskt rätt bra. Den nya fronten har väckt en hel del debatt men personligen tycker jag att den växer ju mer man ser den. Med LED-ljusen på och ”in action” är den faktiskt rätt cool.

Tekniskt och körmässigt då?
Grundkonstruktionen är i stora drag densamma med undantag för den nya Big Piston-gaffeln från Showa plus monoblock-oken från Tokico. Sedan har radfyran på 1043 kubik uppdaterats med mer direkt gasrespons, bättre effektkurva och några hästkrafter till på topp. Den som har kört den gamla modellen som kom 2007 kommer definitivt att känna igen sig, men körställningen och känslan är ännu mer aggressiv. Du sitter mer framåtlutad, motorn svarar snabbare och fjädringen är fastare (det ska dock tilläggas att denna var justerad av Kawasakis tekniker).

Har den några brister?
Avsaknaden av traction control är definitivt ett minus, att den inte utrustats med samma system som på syskonmodellen Z1000SX är rent av korkat enligt mig. Men det var så Kawasaki ville ha det enligt dem själva, de anser att Z1000 är en hojtyp där föraren ska och vill kunna kontrollera detta själv. Sedan är komforten inte heller den bästa, men vad gör det när man har så roligt i sadeln! 

Vad kommer den att kosta?
122900 kronor om du väljer svart eller orange, den grön/silver-färgade är lite dyrare och kostar 124900 kronor. 

Provkörningen i sin helhet kommer inom kort till läsplatta/mobil (via vår Bike-app) och i Bike 2 som finns i butik den 14 jan (2014).