Bike har provkört MV Agusta Brutale 800 Dragster

I slutet av förra veckan fick Oscar Algott på Bike chansen att provköra nya MV Agusta Brutale 800 Dragster på småvägar i Les Castellet, Frankrike, och inte minst på Paul Ricard circuit. Här är hans första intryck av modellen.

Vad är egentligen Brutale 800 Dragster?

– MV Agusta beskriver den själva som en caféracer, men en modern sådan, deras egen tolkning av konceptet. Och personligen tycker jag att beskrivningen stämmer rätt bra.

Hur känns den att köra?

– Även om designen skickar elakartade signaler är Dragster väldigt lätt att komma överens med. Chassit har bra fjädringskomfort, radtrean på 800 kubik och 125 hästkrafter har ett brett register och elektroniska hjälpmedel som traction control, ABS och quick shifter är alltid välkommet.

Vad skiljer mot Brutale 800?

– Chassi och motor är identiska, och förutom det bredare 200-däcket bak är det som skiljer körställningen. Här är sadeln mer urgröpt och du ”sitter där du sitter” på ett tydligare sätt än på Brutale 800. Skillnaderna är med andra ord inte gigantiska, men Dragster är ett smart drag av MV Agusta som gör ett effektivt jobb med att utöka sin produktportfölj genom ett klassiskt plattformstänk.

Svenskt pris är 139.900 kronor.

Provkörningen kommer ni att kunna läsa i Bike #4 ute i butik den 11 mars.

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser

%d bloggare gillar detta: