Berglund rapporterar dagligen från Dakarrallyt 2010

Här berättar teamet själv om hur det går i Dakarrally! Jonas Höglund text och Thomas Berglund berättar i ljudfiler.

Tävlingsdag elva:
Näst sista dagen av årets Dakarrally är nu avklarad. Thomas har idag tyvärr haft en tung dag och när jag pratade med honom så var han inte helt positiv till dagens körning. Dagens problem uppstod efter ca 5 km då gasvajern gick av och det blev en stunds Macgyver fixande ute i öknen. Som Thomas förklarar på den bifogade inspelningen är det 2 st vajrar en som drar åt respektive håll när man gasar och släpper efter på gasen. Efter denna service så blev det bara den ena kvar och det fungerar ändå även om det blir lite större risk att motorcykeln inte släpper på gasen när man släpper på gashandtaget. Detta var dock inte riktigt ett problem som Thomas lade så mycket vikt vid under resten av körningen och från att ha haft en 49 tid vid 51 km så var blev det sen ett upphämtande för att vi målgång ha en 23:e bästa tid.

Det här var naturligtvis inte riktigt vad som var planerat och det är särskilt förargligt när just gasvajrar är något som det finns gott om i servicebilen, men samtidigt inte mycket att göra åt just detta nu. Thomas tappade nu också tid gentemot Faria som jagar närmast bakom och avståndet är nu bara knappt 1 minut, så nu gäller det att köra för att behålla placeringen och hoppas att något händer längre fram som eventuellt kan göra att Thomas kniper en placering. Vi får se vad som händer under den sista etappen som tar förarna från San Rafael tillbaka till Buenos Aires. Denna etapp är identisk med den som man körde som första sträcka under förra året och ni som var med då kommer säkert ihåg hur man då hade jättestora problem med att få däcken att hålla på det steniga underlaget. Nu har man i år kortat sträckan något och förhoppningsvis så skall detta inte vara något problem för Thomas i år. Morgondagens specialsträcka är ca 20 mil och förmodligen så kommer det att hända en del imorgon också och vi får hoppas att det denna gång kommer att gynna Thomas.

Racets sista dag imorgon alltså, vi hoppas ni hänger med oss och håller tummarna för Thomas.

[1032]Tävlingsdag tio:
Efter specialsträcka 11 kommer här en ny rapport från Team Scandinavia. Eftersom förarna startar i samma ordning som man går i mål dagen innan fick Thomas idag starta som nr 38. Detta innebar start bland lite långsammare förare och därav blev Thomas tvungen till en hel del omkörningar. Sträckan gick längs småvägar och raviner i ett dammrikt landskap och att då köra om blir både svårt och lite riskabelt. Under dagen så har det trots en del dikeskörningar gått förhållandevis bra och Thomas presterade en 19:e tid på sträckan. Dikeskörningarna har kommit när Thomas legat precis bakom en långsammare förare och dammet gjort att han inte sett vägen tillräckligt mycket och inte sett svängar m.m. Följden av detta blir naturligtvis att man tappar och måste igen köra ikapp och försöka ta sig om.

När vi sammanfattar detta har det trots allt varit en bra dag och Thomas är nöjd att återigen vara uppe bland de tjugo första och därmed de förare som håller ungefär samma tempo. Därför så kan vi nu hoppas på några kommande bra dagar och nu är det bara att fortsätta på samma sätt som innan den lilla kraschen.

Vad gäller den så är allt du återställt och trots lite små fadäser idag så är kroppen i god form och just nu så kände Thomas inte av vare sig axel eller revben. Han skulle dock göra ett besök hos läkaren och få sig några nya piller i förebyggande syfte.

I övrigt så verkar alla nöjda och glada i teamet och man tycks nu ha goda rutiner för allt som skall ske. Till och med Lasse får komma i säng i god tid till skillnad mot fjolåret då servicen ibland pågick ända till gryningen. Detta beror ju även på att Thomas kört bättre och som tur är inte råkat ut för några större problem med motorcykeln samt att alla förberedelser och timmar i garaget nu visar effekt.

Imorgon så blir det en ny lite längre dag med en specialsträcka på 476 km och vi får hoppas att det fortsätter på samma sätt som tidigare för Thomas som på långa dagar kört bra och tagit in tid mot sina konkurrenter. Så håll tummarna så hörs vi imorgon igen.

[1031]Tävlingsdag nio:
Den 10:e specialsträckan i 2010 års Dakarrally nu avklarad och för oss som satt hemma och följde resan på nätet blev det en spännande dag. Thomas körde på fort inledningsvis på sträckan och hade vid första tidskontrollen en 9:e bästa tid, men sen till nästa kontroll efter 100 km hade han tappat och låg på en 55:e plats. Efter denna tidskontroll försvann därefter all kontakt med honom och vi fick inga tider innan målgång. Där visade det sig att han inte tappat mer tid utan snarare kört om några förare och slutade sträckan på en 39:e plats. Det som hänt på sträckan var att efter ca 90 km hade Thomas vurpat på den mycket dammhala vägen och då slagit i axeln och revbenen och då tappat lite tid. Då hade också den enhet som ger oss tider gått sönder och därav fick vi inga tider längs vägen.

Efter målgång så har Thomas nu varit till läkaren och fått lite smärtstillande så att han kan fortsätta körningen imorgon. Nu kan vi väl misstänka (min egen uppfattning) att det är ganska ordentlig ont och det kan ha varit en ganska rejäl vurpa för den kostade trots allt ca 10 minuter. Hur det är med detta lär vi dock inte få veta innan vi har Thomas hemma i Sverige igen.

Motorcykeln klarade sig dock fint och endast några kosmetiska skador på lacken runt tanken. Lite problem har man fortfarande med trippmätarna om även krånglade igår och det är något som Lasse Lindman (Thomas mekaniker) fortsätter arbeta med ikväll.

För Thomas del skulle det nu bli en tidig kväll och lite extra omhändertagande av kroppen för att vara fit for fight imorgon igen.

Morgondagens sträcka kommer att ta förarna tillbaka över Anderna och in i Argentina. Den börjar med en transport på ca 20 mil innan specialsträckan som även den är på ca 20 mil.

En ny spännande dag imorgon att se fram emot. Fortsätt hålla tummarna och följa Thomas framfart här och på hemsidan.

[1030]Tävlingsdag åtta:
Ska börja med att beklaga gårdagens rapport som inte höll riktigt den kvalitet som man kanske kan önska och därmed också säga att det inte var första gången som man genomförde crosstart som jag nämnde i det mailet. Däremot så var det första gången för det här året.

Idag har Thomas med lite tur lyckats med ytterligare en bra dag som har resulterat i att han ytterligare drygat ut avståndet mot Pedrero Garcia som närmast jagar bakom. Det som gjort att dagen har varit lite tursam är att Thomas båda trippmätare havererade under dagen, det vill säga både den ordinarie och den som sitter på cykeln som reserv. Anledningen till detta var kabelbrott som förmodligen orsakats av slitage under racets gång. Detta gjorde att Thomas fick hänga efter 2 andra förare och lita på deras navigering för att ta sig till målet. Nackdelen med detta är förutom att Thomas också kör fel om de han följer gör det så får han inte på samma sätt informationen om de varningar som organisationen lagt in på sträckan. I den ljudinspelning som medföljer här så kan ni höra hur han berättar om hur han försökt titta på de framförvarande och se om de kör i någon grop och sen försöka hinna bromsa därefter. Det går ju att göra på det här sättet men det blir lite osäkrare körning och risktagningen blir ibland lite högre. Det här är nu något som man åtgärdar ikväll och monterar nya kablar så att allt skall vara väl fungerande imorgon.

Morgondagens sträcka är även den en lite kortare sträcka än de som vi såg innan vilodagen. Det blir endast 238 km specialsträcka men 348 km transport, något som Thomas med flera börjar ledsna lite på nu. Inte jätteroligt att sitta och köra längs vanlig landsväg bara för att ta sig till en ny plats, då är racingen roligare.

För er som även följer racet via tv-sändningar är det ingen nyhet att några av dagarna har varit riktigt mycket sten och man i bilklassen mer som regel än undantag haft ett antal punkteringar. Eftersom Thomas kör med en punkteringsfri mouse i sina däck så får han inte punktering på samma sätt, men det blir dock skador på fälgbanor som hittills gjort att man blivit tvungen att byta 4 st framhjulsfälgar på motorcykeln. Detta är inget problem för teamet, men Thomas har bara 6 st fälgar med sig som första uppsättning och när dessa är slut så blir man tvungen att ekra upp nya hjul vilket gör att mekanikerna kan få några sena kvällar framöver.

Det var allt för idag, vi fortsätter imorgon med den 10:e sträckan och håller tummarna för att Thomas kan fortsätta på samma fina sätt om han gjort såhär långt samt att taktiken fortsätter att löna sig på samma sätt.

[1029]Tävlingsdag sju:
Nu är den första dagen efter vilodagen avklarad, dvs den 8:e specialsträckan av de totalt 14. Thomas har idag återigen gjort en mycket stabil insats och fortsatt med samma taktik som han haft hittills som fungerat så bra. Han körde idag in på en 12:e tid på sträckan vilket gör att han klättrar upp till en 9:e plats totalt. Det blev efter fredagen en hel del turer fram och tillbaka med straff för diverse olika förseelser under den dagen. De som var mest påtagliga för Thomas del var att Marc Coma bytte till ett nytt däck mitt på specialsträckan och tog då hjälp från sitt serviceteam som levererade däcket. Något som inte är tillåtet enligt regelboken, där det enbart är tillåtet för förarna att ta hjälp från andra medtävande. Coma kör på ett annat däckmärke än vad Thomas gör och de däcken håller inte riktigt lika bra på alla typer av underlag och för den som undrar och till glädje för vissa som får detta mail så kör Thomas med Michelindäck. Förutom detta så fick Pedrero Garcia ett tidsstraff på 2 minuter förmodligen för en fortkörning. Dessa båda straff gjorde att Thomas på fredagen fick en 7:e bästa tid och därmed också klättrade den dagen upp till en 10:e plats.

Under gårdagen var det som sagt vilodag och teamet bytte till en ny motor och Thomas tog tillfället i akt och tvättade kläder och tog hand om kroppen, vilket innefattade ett besök på staden och en hamburgare på Fridays (något skall han väl unna sig). I och med motorbytet så blev det naturligtvis lite extra jobb för mekanikerna och efter bytet blev det några mils inkörning för att kolla att allt fungerade som det skulle. Vill ni läsa mer om detta kan ni gå in på vår hemsida och läsa mer om vad som skedde under vilodagen där.

Efter dagen idag så kan vi konstatera att den nya motorn fungerade bra, även om den ännu inte når upp till samma toppfart som den förra (endast 160 mot 180 km/h på den förra) men detta skall nog ordna sig när den är riktigt inkörd den här också.

Thomas är fortsatt mycket nöjd med körningen och allt fungerar mycket bra, både med teamet och för honom ute i spåret. Det enda tråkiga som hänt är tyvärr det som hände idag när Fernando Arredondo (den 3:e teammedlemmen) hade problem med motorcykeln och lade den på sidan halvvägs in på specialsträckan. Då rann det ut bränsle ur tanken som fattade eld och tyvärr brann hela motorcykeln upp. Arredondo klarade sig som väl är utan skador men kan naturligtvis inte fortsätta rallyt.

Morgondagens sträcka har man kortat något så nu skall man bara köra 170 km istället för de tänkta 338 km. Detta är något som arrangörerna blivit tvungna till då det är mycket dimmigt på morgonen där man nu skall starta och därför inte vågar starta samma tid som man planerat. Starten blir därför lite senare på förmiddagen och man kortar då sträckan för att alla skall hinna i mål innan kvällen. Imorgon så är det även start enligt crossträvlingsmodell, det vill säga man startar på en lång linje med 20 förare i bredd som drar iväg samtidigt. Det är helt nytt i detta sammanhang och blir naturligtvis något för publiken att titta på. Vi får hoppas att Thomas kan leta fram sina gamla crosstävlings gener och hålla sig framme när man dra iväg.

Så med andra ord en ny spännande dag imorgon att se fram emot. Hoppas ni gör som jag håller tummarna så gasar vi vidare mot nya framgångar!!

[1027]Tävlingsdag sex:
Idag den 7:e dagen sedan man lämnat Buenos Aires och man har idag kört den 6:e specialsträckan från Antofagasta till Iquique i Chile. En sträcka på totalt 598 km av vilka 418 kördes som specialsträcka.

Tyvärr har under dagen två stycken motorcykelåkare ramlat, Luca Manca (Italien) och Paulo Concalves (Portugal) varav Luca Manca är den som är värst skadad med en mycket kraftig hjärnskakning. Concalves har klarade sig dock med några brutna ben, men kommer inte att kunna fullfölja rallyt.

För Thomas del så var ju gårdagen en dag då han tog det lite lugnare och körde på säkerhet vilket gjorde att han tappade lite i den totala listan. Idag så har han dock gasat på lite mer, dock utan att ta några risker, och detta har gjort att han har presterat tider som varit bland de tio främsta på sträckan. Han lyckades inte riktigt med att hålla detta tempo hela vägen in i mål men slutade dagens sträcka med en 13:e tid och är nu 12:a totalt. I listan så kan vi konstatera att från 9:e till 13:e plats så skiljer det bara 5 minuter så det är mycket jämt om de placeringar som Thomas just nu krigar.

För Pål-Anders del så har denna dag också varit mycket lyckosam och han slutade sträckan som 5:a och ligger kvar på en 5:e plats även i den totala listan. Bra har det även gått för vår andra svenska åkare Annie Seel som idag blev 31:a och totalt ligger på en 40:e plats.

Thomas låter också meddela att allt fungerar mycket bra och motorcykeln går utan problem. På lördag (vilodagen) är det dags för motorbyte och det tycks som att all tid med förberedelser och trimning av motorn har gett det resultat som man önskat.

Vi kan idag också ytterligare en gång imponeras av Marc Coma (fjolårets vinnare) som idag startar 1 minut efter Thomas och efter ca 2,5 mil är ikapp och vinner dagens sträcka med nästan 10 minuter. Vi kan konstatera att de som har möjligheten att köra och träna på detta sätt flera gånger per år har en viss fördel, samtidigt som vi kan misstänka att de tar lite större risker.

Imorgon så blir det rallyts hittills längsta specialsträcka på 600 km. Det blir som vanligt mycket intressant att se vad som händer och hur vilket resultat som Thomas taktik kan leda till framöver.

Men som vanligt så fortsätter vi här hemma att hålla tummarna och följer Thomas när han nu gasar vidare.

[1026]Tävlingsdag fem:
Ännu en dag till ända och idag har vi i Dakarrallyt avverkat 670 kilometers körning av vilka 483 var specialsträcka, alltså rallyts hittills längsta sträcka. Det förarna möttes av idag var mycket kompasskörning över stora öppna områden med en hel del diken, gropar och små kullar. Detta gjorde att Thomas idag valde att ta det lite lugnt och köra på säkerhet för att inte riskera något. Det var vid denna typ av körning som han kraschade under förra årets race och blev tvungen att bryta, så lite taktisk körning idag var nog inte helt fel.

Det här gjorde att han idag länge låg runt 22:a plats men han körde upp sig lite mot slutet och slutade dagen som 18:e man något som vi helt klart får vara nöjda med. Detta gjorde i sin tur att han tyvärr tappade en placering i den totala lista och ligger just nu på en 14´e plats. Vi skall dock ha klart för oss att det bara är ca 7 minuter upp till en 10:e plats så målet är fortfarande i siktet.

Team Scandinavias andra förare Pål-Anders Ullevålsäter vred på gashantaget ordentligt idag och slutade sträckan på en 5:e plats och han ligger nu även på en 5 i den totala listan.

Fransmannen David Casteu som länge legat i toppen av motorcykelklassen kraschade idag och har troligen brutit ett ben. Med detta kan vi konstatera att det är väldigt lätt att det händer något, även om det naturligtvis är så att de som ligger i den absoluta toppen tar lite större risker. Så med det sagt så kan vi väl hoppas att en lite mer säker körning kommer att leda till framgångar längre fram och vi har som ni inte ännu kommit halvvägs i rallyt så mycket kan hända fortfarande.

Morgondagen bjuder återigen på en riktigt lång specialsträcka, vi börjar med 180 km transport innan den 418 km långa specialsträckan tar förarna fram till Iquique vid Stilla havets strand.

[1025]Tävlingsdag fyra:
Efter den 5:e dagen i rallyt och den 4:e specialsträckan kan vi konstatera att det blev en mycket bra dag för Thomas och Team Scandinavia. Thomas körde på mycket bra under den inledande delen av specialsträckan och var som bäst uppe på en 10:e bästa tid. Det här var under den snabbare delen av specialsträckan men sen när man kom fram till de större sanddynerna så var det några av förarna som var lite snabbare och Thomas slutade dagen på en 13:e plats. Vilket i sin tur leder fram till resultaten enligt listan nedan, där vi mycket glädjande kan se att Thomas klättrat och nu är uppe på en 13:e plats även i den totala resultatlistan.

Om man tittar lite närmare på listan så ser man också att det är väldigt tätt mellan åkarna på 11-14 plats varav Thomas idag passerade nr 34 Pedrero. Vi skall dock ha klart för oss att det är långt kvar till målet och mycket kan hända åt båda håll innan vi är tillbaka i Argentina och Buenos Aires den 16 januari.

Dagens körning har som sagt gått bra och som ni även kan höra på ljudfilen så var Thomas och Pål-Anders de enda som körde den inledande transportsträckan på närmare 40 mil utan att stanna för att värma sig. Några kunskaper kan man med andra ord som nordbo ha nytta av även i öknen. Som mest var man uppe på närmare 4000 m i samband med passagen mellan Argentina och Chile vilket enligt Thomas märktes och det var påtagligt mindre syre både för motorcykeln och för kroppen.

Under gårdagen hade man vis av erfarenheterna från 2007, då stötdämparen rasade på 4:e dagen, gjort en ordentlig service av denna med hjälp av KTM-serviceteamet och denna samt resten av cykeln klarade dagens sträcka mycket bra. Detta trotts allt prat om problem under gårdagen. Det man gjorde efter igår var att man gick ner i munstycke och därmed fick man alltså en lämplig luft-bränsleblandning under dagen.

När Thomas kom till bivacken så väntade han fortfarande på service teamet som fortfarande inte nått fram till Copiapo. Även de skulle upp och passera bergspassen på hög höjd och ni som var med ifjol minns kanske att lastbilen tappade kopplingen på grund av luft i systemet och man kunde därför inte få i någon växel. Vi hoppas att detta inte drabbar dem idag och med tanke på att jag inte hört något ännu så kan vi nog dra slutsatsen att man kommit fram i god ordning.

Nu ser vi som vanligt fram emot en ny dag och morgondagen kommer att bli en ordentlig utmaning för förarna. De börjar med en transport på 90 km innan man går ut på specialsträckan som sträcker sig över hela 483 km innan den avslutande transporten på 97 km. Det blir alltså en rejäl utmaning imorgon så håll tummarna när vi nu gasar vidare.

[1024]Tävlingsdag tre:
Nu är så den tredje specialsträckan avklarad i årets Dakarrally och för Thomas del har dagen varit en placeringsmässigt mycket bra dag. Efter gårdagen låg han som ni vet på en 20e plats och har under dagen kört upp sig så att han nu ligger på en 13e plats med bara 10 minuter upp till en topp 10 placering.

Dagens sträcka var den första som ställde vad vi kan kalla normala krav på våra Dakarförare, nu var det offpist-körning och körning på kompasskurs över sanddynorna. Thomas gjorde några små missar under den inledande delen av sträckan, men inget som kom att påverka slutresultatet i någon större omfattning. I stort har körningen och navigering gått bra men det stora samtalsämnet för dagen är motorcyklarna och bränslet eller restriktorerna.

Efter tankningen på dagens sträcka så började Thomas känna att cykeln gick lite sämre och han trodde då först att han hade fått dåligt bränsle. Efter en stunds körning så körde han dock ikapp ett antal förare som stod och skruvade på sina cyklar, bytte tändstift och annat. Det visade sig att många cyklar har gått varma under dagen och många har fått stanna för att motorerna skall få svalna. Som sagt är det dock mycket oklart fortfarande vad detta beror på och vissa säger att det är bränslet men Thomas själv tror på bestyckningen och att bränsleblandningen blir fel när man kommer upp på hög höjd samt att det visar sig extra när man har restriktorer dessutom. KTM och deras fabriksmekaniker säger nu ikväll att man skall gå upp i munstycken i förgasarna för att motverka detta problem, men Thomas har nu ikväll provkört med ett mindre munstycke och då har cykeln gått mycket bra så vi vet just nu inte vilken lösning man väljer inför morgondagen.

Morgondagen bjuder dessutom på en sträcka som inleds med en transport på 394 km innan specialsträckan på 203 km och slutligen ytterligare en transport på 32 km. Under den inledande transporten så kommer man att komma upp på närmare 4500 m för att sen under specialsträckan köra partier på över 3000 m innan man tillslut närmare målet är nere i stort sett på havsnivå. Det blir alltså stora skillnader under dagen och det blir intressant att se vad man väljer för lösning. Vill ni höra mer om just detta så kan ni gå in på hemsidan imorgon och där förhoppningsvis höra Thomas innan starten på specialsträckan då han kommenterar valet av bestyckning.

Det blir alltså en ny spännande dag imorgon och vi hoppas att Thomas kan fortsätta på samma sätt som han gjort under dagen och då finns det stora möjligheter att vi får en ny trevlig dag för Team Scandinavia imorgon.

Som vanligt så håller vi tummarna och gasar vidare. Samt att jag uppmanar er att via gästboken komma med frågor eller hejarop till Thomas.
Länk till Thomas gästbok!

[1019]Tävlingsdag två:
Då har vi avslutat den andra racedagen och Thomas har idag klättrat 2 placeringar i den totala sammanställningen till en 20e plats. Dagens sträcka började med en transport på 56 km innan man kom fram till starten på specialsträckan, alltså den del som man tar tid på. Specialsträckan idag var 355 km som i huvudsak var en ganska snabb sträcka. Jag pratade med Thomas precis innan han gav sig iväg på denna del och då var det hällregn och knappt 20 meters sikt. Detta gjorde att det naturligtvis förmodligen gick lite långsammare än i vanliga fall, men en fördel är ju att det blir mindre damm bakom åkarna och man därmed kan lättare köra ikapp och eventuellt om framförvarande. Thomas lyckades mycket bra med den inledande delen av etappen och lyckades med att just köra ikapp och om ett antal av dem som starta framför honom, startordningen bestäms av resultatet av körningen föregående dag och Thomas startade således som nr 22. Under denna inledande del så låg Thomas länge på en 13-15e placering vi tidskontrollerna och när man nådde dagens enda tankstopp efter 229 km så var han uppe på just en 13´e plats.

I samband med tankningen så är det ett obligatoriskt stopp på 15 minuter då tiden stannas och man får dricka vatten, äta energikakor och naturligtvis tanka motorcykeln.

Efter detta stopp så fick han dock problem med bakbromsen och blev tvungen att köra hela den sista delen in till målet helt utan bakbroms. Detta tillsammans med de sista 3 milens krokiga väg gjorde att Thomas tappade lite tid och slutade sträckan på en 15´e plats.

Efter målgången så har Thomas fått ett tidstillägg på 5 minuter på grund av något som vi inte just nu vet. Det kan vara så att han vid någon passage av någon by eller liknande har kört för fort och därigenom dragit på sig detta straff. Detta är dock inget så påverkar hans 20´e placering i totallistan. Placeringen är också något som Thomas är nöjd med och att han presterar tider bland top 15 gör att vi kan ha goda förhoppningar om framtiden. Vi som följt Dakarrallyt en tid vet ju att det är långt till målet och det händer mycket under racet så det gäller att hålla sig kall och inte förivra sig i början.

När man sen gått i mål på denna specialsträcka så väntade ytterligare en transportsträcka på 276 km in till målet för dagen i La Rioja där service teamet mötte och tar emot och påbörjar servicen på motorcykeln. I denna service ingår i stort sett att man går igenom allt på motorcykeln och byter saker som eventuellt slitits under dagen och idag naturligtvis byte av slitdelar i bromssystemet till bakhjulet.

Under dagen så har Thomas idag också som ni kan höra på bifogad ljudfil prioriterat tempot till förmån för ordinarie hygien och därav så kommer nog service teamet att spola cykeln lite extra ikväll. Men å andra sidan så är det ju ett gott tecken eftersom vi då kan konstatera att Thomas får i sig tillräckligt med vätska vilket är nödvändigt för att hålla koncentrationen.

Det som sker för Thomas del nu är att han rapporterar till mekanikern Lars Lindman om vad som har hänt med cykeln och om det är något som måste kontrolleras extra. Därefter så äter han en middag i form av frystorkad mat innan han hoppar in i någon form av dusch. Efter det så blir det den av arrangörerna tillhandahållna middagen innan det är dags för ytterligare en frystorkad middag. Totalt alltså 3 middagar och rejält med vätska samt lite nedvarvning och stretching för att kroppen skall orka.

Vi ser nu fram emot en ny dag som imorgon börjar med 259 km transportsträcka innan man går ut på 182 km specialsträcka och som vanligt så håller vi tummarna och gasar vidare!
[1020]

[1018]Tävlingsdag ett:
Denna gång är det den tredje gången för Thomas i Dakarrallyt i något som för honom är en trestegsraket med sista steget under detta rally. Målsättningen i dessa tre steg har varit topp 20, topp 15 och topp 10 vilket såhär långt har fungerat ganska bra med undantag för fjolåret som länge såg ut att kunna sluta i en topp 15-placering men då Thomas tyvärr kraschade efter 11 dagar och tvingades bryta rallyt.

I år så är alltså målsättningen en top 10e placering och förberedelserna såhär långt har gått helt enligt planen och i dagsläget så finns det inget som gör att vi inte kan hoppas att denna målsättning uppnås. Thomas kör i år likt förra året i Team Scandinavia, ett team som även består av norrmannen Pål-Anders Ullevålsäter som är den privatförare som presterat bäst de senaste åren och som årligen är med och slåss om en pallplacering. Förutom detta så ingår i teamet även två svenskar till, det är Lars Lindman som är Thomas mekaniker och Stefan Holm som kör teamets lastbil och hjälper till med servicen av motorcyklar när tiden räcker till. Både Lars och Stefan är officerare i Stockholm respektive Skövde så vi kan hoppas på att militär precision leder hela vägen till målet.

Dagens race var alltså den första dagen då man körde en specialsträcka (dvs körning med tidtagning). Gårdagen var den första tävlingsdagen men den innehöll enbart en transport från Buenos Aires till Colon som var starten på dagens körning. Thomas var i stort nöjd med dagens körning det har gått enligt planen. Den inledande delen på sträckan var mycket snabb och man körde i stort sett på max av vad maskinerna klarade av innan man kom upp i bergen och körningen blev lite mer teknisk. Thomas låg med bra hela tiden även om det gick bäst under den första delen och slutade dagen på en 22a plats.

För att vara den första dagen är detta något som hela teamet är nöjda med och det gäller som sagt att hålla allt i god trim under hela resan för att nå målet i Buenos Aires den 16 januari. Arrangörerna har delat upp årets rally i 3 faser där man i den första delen skall hitta tempot och rytmen i körningen innan man kommer in i del 2 och Atakamaöknen (världens torraste öken). Slutligen kommer den sista delen som kommer att vara genom skiftande terräng och några riktigt långa specialsträckor där det är den som har bäst ork och bäst lyckats hålla materialet i god form som kommer att tillslut stå i målet.