Bänkning: Yamaha YZF-R1 -16

Effekten dippar i mellanregistret men motorn lämnar mest effekt av alla på topp. Vid 7 000 varv känner man att det börjar dra iväg på allvar och det fortsätter att dra ända till 14 000 varv. Förra året hade vi synpunkter på den ryckiga insprutningen och dessvärre fortsätter vi anmärka på just detta för årsmodell 2016. Yamahan är mycket svår att köra mjukt i trafiken. Problemen märks av även på banan. Så fort du slår av gasen och åter möter upp för att justera hastighet och spår blir det ett ryck i hojen. Körningen blir inte harmonisk. Här har det blvit betydligt bättre på senare årsmodeller.

När vi mäter de faktiska värdet på bakhjulet i bromsbänk på Stockholms MC-varuhus får vi fram maximala 189,0 hästkrafter vid 13 700 varv. Vridet landar på 108,0 newtonmeter vid 10 200 varv.

Det här och mycket mer hittar du i Bikes utförliga och roliga test! Vill du bli prenumerant kan du teckna dig här för ett förmånlig erbjudande så att du inte missar de kommande utgåvorna av Bike.