Bänkning: Kawasaki ZX-10R -16

Motorn är den beprövade radfyran på 998 kubik som uppdaterats med nya kolvar, lättare kamaxlar och en ny kassettväxellåda. Lämnar mer att önska i mellanregistret. Dessutom uppfattas en dipp i kraften kring 9 000 varv. Detta i kombination med en hög utväxling – främst ettans växel – gör att den inte blir en favorit på racerbanan. Om man är en aktiv banåkare så rekommenderas att dreva om hojen. Trottelresponsen är dock ypperlig och det är lätt att reglera gaspådraget vid körning i trafik.

När vi mäter de faktiska värdet på bakhjulet i bromsbänk på Stockholms MC-varuhus får vi fram maximala 182,9 hästkrafter vid 13 100 varv. Vridet landar på 105,4 newtonmeter vid 11 500 varv.

Det här och mycket mer hittar du i Bikes utförliga och roliga test! Vill du bli prenumerant kan du teckna dig här för ett förmånlig erbjudande så att du inte missar de kommande utgåvorna av Bike.