Bänkning: Honda CRF 1000L Africa Twin -16

Cylindrarna på nya Africa Twin har placerats i rad i stället för V, men motorn har 270-graders vevaxel för mer V-liknande motorkaraktär. Med en överliggande kamaxel är motorn låg, vilket speglas i hög markfrigång kombinerad med en rimlig sadelhöjd.Motorn har ett säreget ljud och den vibrerar en aning men irriterande blir det först vid riktigt höga varv. Den fina motorn svarar piggt på gasen och kraften levereras jämnt ända fram till maxvarv. Det enda störande momentet är rycket som uppstår när du går snabbt från motorbroms till gas.

När vi mäter de faktiska värdet på bakhjulet i bromsbänk på Stockholms MC-varuhus får vi fram maximala 87,8  hästkrafter vid 7 400 varv. Vridet landar på 94,9 newtonmeter vid 5 900 varv.

Det här och mycket mer hittar du i Bikes utförliga och roliga test!

Vill du bli prenumerant kan du teckna dig här för ett förmånlig erbjudande så att du inte missar de kommande utgåvorna av Bike.