Bänkning: BMW R nineT -17

Ljudet som den avger ur den sköna Akrapipan är helt sagolik och vi okynnesgasar så mycket vi orkar varenda gång vi sitter i sadeln på just BMW:n. Det uppskattas kanske inte av alla andra trafikanter men just nu är vi rebeller och njuter fullt ut. Den 1170-kubik stora boxermotorn svarar fint på gasen men vibrerar en hel del. Det annars linjära vridmomentet i den här boxermotorn är inte lika jämt på denna modell. Vi upplever en kraftig dipp runt 5 000 varv.

När vi mäter de faktiska värdet på bakhjulet i bromsbänk på Stockholms MC-varuhus får vi fram maximala 100,09 hästkrafter vid 8 300 varv. Vridet landar på 99,66 newtonmeter vid 6 400 varv.

Det här och mycket mer hittar du i Bikes utförliga och roliga test! Vill du bli prenumerant kan du teckna dig här för ett förmånlig erbjudande så att du inte missar de kommande utgåvorna av Bike.