Aprilia Tuono R (2006)

 

Hojen i sig är i mångt och mycket en avklädd Aprilia RSV 1000 R men utan den sportigt ihopkrupna körställningen och täckande plastkåporna. Istället har du en upprätt körställning som är skonsammare för armar och rygg, samtidigt som du får en mycket bättre överblick över trafiken.

De Touno-modeller som tillverkades från och med 2006 har berikats med den avslutande bokstaven R, vilket i tidigare modeller innebar en exklusiv utgåva av Touno. Numera heter basversionen Aprilia Tuono 1000 R och visst gör den skäl för den sistnämnda bokstaven. Radiellt monterade bromsok fram hör till nyheterna, men den fick även starkare motor, övertryck i insuget, nytt insprutningssystem, dubbla ljuddämpare i highpipe-utförande samt ny banansving i aluminium.

Touno Factory, en extra påkostad variant, väger in tio kilo lättare än R-modellen och har dessutom sex hästkrafter mer att leka med. Pristillägget 2007 är 20 000 kronor extra för den mer exklusiva Factory, vilket innebar ett nypris på 145 000 kronor.

Det mesta på Tuono r är nytt, även om den kanske ser ut att vara samma hoj som tidigare men i nya kläder. V-motorn har 60 grader mellan cylindrarna och gott om effekt, Bike uppmätte drygt 130 hästkrafter vid kopplingen (133 angivet) under vårt stora test av bushojar (Bike 8/06) där Aprilian placerade sig på topp tre mot sina sex konkurrenter. Tekniken är i stort sett identisk med superbikehojen RSV 1000 R, motorn har två balansaxlar och vakuumassisterad slirkoppling.

Touno r har i Bikes tester fått beröm för sin förkärlek till tajta kurvor, sin lättkördhet samt sin höga busfaktor. Även fjädringskomponenterna, fram hämtade från Showa och bak från Sachs, håller hög standard och en mycket bra grundinställning. Den enda plumpen i protokollet gällde instrumenteringen, som immade igen efter en tvättning och fortsatte att vara igenimmad i en hel vecka! I övrigt är instrumenteringen fullt duglig med stor och tydlig varvräknare och ordentligt tydlig digital display.

Tuono R är en mycket potentiell bushoj med gott om effekt i ett lättanvänt chassi med låg vikt.