Aprilia RSV 1000 (2004–)

Till 2004 var det dags för Aprilia att uppdatera sin RSV-modell för att hänga med i konkurrensen. Mycket från den första modellen behölls, men såväl motor som chassi fick sig en översyn. Fortfarande finns modellen i två versioner. Här är dock R-versionen den »vanliga« medan modellen med tilläggsnamnet Factory har fjädringskomponenter från Öhlins, kåpdetaljer i kolfiber och radialmonterade bromsar. En riktig godisbutik! Prisskillnaden mellan modellerna vid lanseringen var bara 20 000 kronor vilket gör att Factory känns som ett klipp. Samtidigt så uppfattade inte våra testförare några enorma skillnader när de körde de två modellerna mot varandra. Standardmodellen är fullt tillräcklig. Å andra sidan handlar motorcyklar av den här typen sällan om praktiska val…
Största förändringar från den tidigare generationen skedde på chassisidan. Den förra modellen fick främst kritik för avståndet mellan styre och sadel och det har här kortats ner. Sadelhöjden blev lägre och totalt sett upplevs modellen som mer kompakt än föregångaren.
En annan punkt som förbättrades var motorn. I grund och botten så är det samma motor som tidigare men genom förfinade detaljer har toppeffekten höjts till 139 hästkrafter och det betyder en ökning med nio hästkrafter. Vridet har nu ökats till 107 Newtonmeter. Detta har möjligtgjorts genom att ingenjörerna bland annat minskade squisharean i förbränningsrummet. I praktiken betyder det att förbränningsrummet är mindre vilket gör att Aprilia inte längre behöver två tändstift per cylinder utan klarar sig på ett, och får bättre förbränning.
En annan klart uppskattad förbättring på denna modell är instrumenteringen som fått ett rejält lyft. Den tidigare var av typen som bara en mor kan älska, den senare är betydligt smäckrare och snyggare för ögat. Innehållet är dock i princip oförändrat och vi gillade vid provkörningen att funktionen för varvtider och högsta toppfart fortfarande finns kvar. Vi är inte äldre än så…
Kvaliteten för modellen är otroligt bra och ytterst få problem har noterats för denna motor som i grund och botten är densamma sedan 1999. Ventil-justeringsintervallet är dock 1 000 mil vilket är relativt ofta och höjer driftskostnaden något. Till 2005 fick modellen radialmonterade bromsok samt en ny inställning hos insprutningen. Vidare fick också modellen nya tilltalande lackalternativ.