Aprilia Pegaso 650 Strada

Ett av Aprilias främsta mål med nya Pegaso 650 Strada är att det ska vara en motorcykel som sprider glädje omkring sig. Enligt Aprilia har dom, genom en perfekt blandning av teknik och design, lyckats med sitt huvudmål. Dessutom påstår dom att Pegaso Strada är en mycket lättkörd och allsidig motorcykel som fullkomligt älskar kurvor. Jag är inte särskilt lättflörtad, och låter mig inte övertygas av reklamsnacket utan att själv ha provkört den nya leksaken för vuxna personer med barnasinne.

Att majoriteten av oss motorcyklister föredrar att köra motorcykel på kurviga vägar istället för bred, rak landsväg  är ingen nyhet. Om jag kör genom en kurva brukar jag säga att jag kurvar. Om jag får använda mitt ”egna” ord för kurvtagning så skulle jag säga att Aprilia Pegaso 650 Strada är en hoj som gillar att kurva. Det är helt enkelt en kurvare.

Pegaso 650 Strada har sina rötter hos den mer offroadanpassade modellen Pegaso 650, som var Aprilias första ”tunga” motorcykel. Motorn hos Strada är en encylindrig och vattenkyld fyrtaktare med fyra ventiler och överliggande kamaxel samt elektronisk bränsleinsprutning.

Femtio hästkrafter är det antagligen inte många som imponeras över idag, men det räcker faktiskt gott och väl till för att göra Pegaso Strada till en pigg motorcykel som är rolig att köra. Den elektroniska bränsleinsprutningen fungerar mycket bra. Även om det kanske inte är det viktigaste för vissa kan jag inte annat än påpeka att framhjulet sticker till väders utan problem på såväl ettans som tvåans växel. Dessvärre varierar motorgången onekligen mellan olika exemplar. Det första exemplaret jag kör går mjukt och fint på alla sätt. När jag senare får tillfället att köra ett annat exemplar förvånas jag över hur bångstyrigt och hårt den motorn går. Exakt vad den stora skillnaden beror på är ett mysterium.

 

Ramen är en stålrörskonstruktion som håller övriga komponenter på plats. Den kraftiga framgaffeln av konventionell teleskopmodell saknar justeringsmöjligheter. Grundinställningen är lagom mjuk och erbjuder en bra balans mellan prestanda och komfort. Den är följsam och sväljer vägens ojämnheter på ett bra vis även under hårdkörning. Gaffeln dyker dessutom en del vid extrema inbromsningar, men aldrig så pass mycket att jag upplever det som ett problem. Stötdämparen bak erbjuder justering av fjäderförspänning och returdämpning. Grundinställningen är aningen mjuk och då jag pressar på som värst genom de tvära kurvorna gungar det friskt bak.

Frambromsen är effektiv så att det räcker och blir över. Dessvärre är fyrkolvsoket förvånansvärt tungjobbat och känslan hos bromsgreppet är inte så där härligt som jag önskar att det vore. Bakbromsen är däremot mycket lätt att dosera och erbjuder gott om bromskraft.

Körställningen är rymlig och trivsamt upprätt. Sadeln är lagom mjuk med en lämplig form. Passageraren sitter aningen högre än föraren, och har ett par handtag att hålla sig i. Sadelhöjden är med sina 780 millimeter att anse som låg. Som ett alternativ finns en sadel som ger 30 millimeter högre sadelhöjd. Den passande formen hos bränsletanken bidrar till ett bra knäslut. Styret är relativt rakt och brett. Ovanför strålkastaren finns ett minimalt kåpglas, som skjuter undan en del av fartvinden. I högre hastigheter är dock vindskyddet som bortblåst.

 Den delvis datoriserade instrumenteringen erbjuder en del funktioner utöver det vanliga. Bland annat manövreras den via en joystick på vänster styrhalva, som nås utan att jag behöver släppa styret. Några av funktionerna som erbjuds är dubbla trippmätare, tidtagarur, voltmätare och minne för högst noterade hastighet. Pegaso Strada är standardutrustad med ett elektroniskt stöldskydd.

Ovanpå bensintanken finns ett mindre förvaringsfack där även påfyllningslocket för bensinen döljer sig. Locket för facket öppnas på elektrisk väg genom ett tryck på manöverknappen på vänster styrhalva. Under sadeln finns ett större förvaringsutrymme.

 

Enligt mig så har Aprilia totalt sett lyckats bra med Pegaso Strada. Den är lättkörd och rolig att köra, i synnerhet på små men ack så krokiga vägar. Gillar du att kurva är det här en motorcykel som kanske kan tilltala dig. Pegaso Strada är precis som tillverkaren påstår mycket lättkörd. Den svänger lätt och villigt, även genom de tväraste kurvor, och är betydligt roligare att köra än vad många antagligen tror att en motorcykel som inte har över hundra hästkrafter att tillgå kan vara. Dessutom upplever jag den även vara stadig i högre hastigheter.

Aprilia Pegaso 650 Strada kan jämföras med Honda FMX 650, Yamaha XT 660 X, BMW 650 CS och KTM 640 Duke  II. Dessutom finns vissa likheter med Ducati 620 Multistrada. I det omfattande tillbehörsprogrammet finns bland annat olika typer av kåpglas, packväskor, larm, justerbart bromsgrepp, handskydd, slip-on-system och olika kolfiberdetaljer.

 

Plus:
Lättkörd, smidig samt rolig att köra.

Minus:
Tungjobbad frambroms.

Publicerad i Bike nummer 7 2005.
Text: Johan Ahlberg
Foto: Milagro