Aprilia Caponord Rally

Förra året vann Caponord vårt allroad­test med gatfokus mot bland annat Kawasaki Versys 1000, mycket tack vare avancerad teknik. När Aprilia nu monterar trådekerfälgar och 19-tumsframhjul på Caponord, och döper den till Rally, tar de fighten om kundernas gunst till en helt ny nivå. Konkurrensen i vad som kommit att bli den nya kungaklassen bland motorcyklar är stenhård, inte minst teknikmässigt, och sällan har så många tillverkare haft så vassa aspiranter på tronen. Frågan är; har Aprilia tagit sig vatten över huvudet?

Rally är nära besläktad med vanliga ­Caponord, den största skillnaden är fälgarna och deras mått. Det större framhjulet har sedan lett till att framaxeln numera sitter framför gaffelbenen för ökat offset och därmed mindre försprång samt att kylaren blivit kurvad för att gå fri från nämnda framhjul. Andra skillnader, för att nämna några, är att sadeln är något tunnare för bibehållen sadelhöjd på 840 millimeter. Vidare har extraljus, krashbågar samt en rejäl hasplåt tillkommit. De originalmonterade packväskorna, vattentäta, är nu på 33 liter styck.

Innan vi ger oss ut på Sardiniens regnvåta ­vägar knappar jag mig genom menysystemet. Tre körlägen – Touring, Sport och Rain (med 100 hk i stället för 125) – väljs med start­knappen med motorn igång. Traction controlens tre lägen samt av och ABS på/av styrs via knappar på instrumenteringen och kan bara ändras med hojen stillastående. Det är lite knepigt så det är bra att inställningarna sparas även om man stänger av hojen. Plus blir det för bakfjädringen som automatiskt ställer in förspänningen beroende på last. Den semiaktiva fjädringen har annars inga inställningsmöjligheter, enligt Aprilia sköter den sig bäst själv. Mer om det senare. Den mustiga V-twinnen startar med ett rytande – inget behov av slipon här inte. Men bortsett från tonläget är det en mycket mild motor med rejält vrid, lättdoserad gas (framför allt Tourings mjukare respons) och snudd på vibrationsfri gång trots de 1 197 kubiken. Varvar man skjuter det på riktigt bra men helst brötar man runt på lägre varv och njuter av traktorvridet. Kopplingen är skapligt lätt med tanke på motorstorleken och ganska lättdoserad, i nivå med tillverkarens drömkopplingar på V4-modellerna är den dock inte. Växellådan fungerar bra och lägena är distinkta. Men man får dock vara tydlig med vänsterfoten och då går det lätt att växla både uppåt och nedåt utan koppling med en dutt på gasen. 

På rull är Rally mycket lik vanliga ­Caponord, trots det större framhjulet, något som kan tillskrivas dels det breda styret men också att även 17-tumsversionen är mer stadig än lättsvängd. Styrningen är neutral, men kräver som sagt att man använder styret ordentligt. Samma med bromsarna, bettet är bra men kräver ett rejält nyp i greppet. Detta gäller faktiskt genomgående, Rally vill ha en fast hand och tydliga input från föraren.
De vindlande bergsvägarna kröker sig just som bergsvägar brukar göra och Aprilian är i sitt esse. Asfaltet är allt mellan sliten och usel men hojen är tryggheten själv och verkar inte bekommas det minsta. Vid aktiv körning är den kul, samtidigt är den trivsam att bara åka på – en bra balans. 
Fjädringen kallas ADD, Aprilia Dynamic Damping, och har möjlighet att anpassa dämpningen var 50 millisekund. Systemet har slaglägesgivare fram och bak, vilket enligt Aprilia ska vara mycket mer exakt än ett system som arbetar med accelerometerar, och som en följd av detta ska inte flera olika fjädringsmappar/modes behövas. 

Här anser jag att Aprilia borde tänka om. Fjädringen fungerar, inte tal om annat, men körupplevelsen hade kunnat bli mycket bättre om man som förare hade kunnat välja grundbeteende (tänk; mjuk, mellan och hård) så som alla andra tillverkare med liknande system tillåter. 
Några motorvägar är det inte tal om under lanseringen, som mest snuddar den digitala hastighetsmätaren på 160 km/h. Men trots att jag kör med crosshjälm är framfarten helt befriad från turbulens, oavsett läge på kåp­glaset, och sammantaget har Caponord Rally riktigt god komfort.
Något som också lyfter hojen är de finurliga detaljerna, som att avgassystemet går att vinkla upp för bättre markfrigång när man plockat av väskorna. Eller Aprilia Multimedia Platform (A-MP) som låter dig koppla upp din smartphone mot motorcykeln via bluetooth och därmed få tillgång till en massa finesser – somliga mycket bra, andra mer onödigt underhållande. Är Rally en utmanare i klassen? Ja, utan tvekan. Den ligger lite efter de allra värsta rent tekniskt men det återspeglar sig också i priset. Det största behållningen med Caponord Rally är dock inte vad den kostar utan att den är riktigt fin att köra, som en Aprilia ska vara.