600-kubikare räknas som tung motorcykel vid uppkörning

SMC som kämpat för sänkt kubikgräns i hela elva år är mycket nöjda med utfallet. Här följer deras pressmeddelande;

Pressmeddelande
Äntligen – nu räknas 600cc som tung MC vid uppkörning

Efter elva års kamp jublar SMC, Sveriges MotorCyklister, över att ha blivit bönhörda. Igår beslutade Transportstyrelsen att ändra kraven för vilket provfordon som gäller vid uppkörning för tung MC körkort, så kallad Abehörighet.
Från och med 1 april gäller minst 595 kubik och minst 40 kW som tung MC då du tar körkort.

Detta är en fråga som SMC drivit i mer än elva år, därför firar vi idag att Sverige får rimligare regler! De svenska kraven har varit betydligt hårdare än vad EU föreskrivit. Många körkortstagare som är kortväxta har haft stora problem att
framföra en 700-kubikare med minst 35 kW, vilken har varit gränsen för Abehörighet tills idag. Kortväxta har inte klarat att hantera trafikskolornas ofta höga och tunga motorcyklar. Många nya körkortstagare har valt att köpa en 600- eller
650-kubikare men den har inte godkänts som provfordon.

Den mest sålda motorcykeln i Sverige flera år i rad är Kawasaki ER-6, en 649-kubiks motorcykel med 53 kW. Den har inte accepterats som provfordon. Många köpare av denna modell och liknande motorcyklar har istället gjort förarprov för A begränsad och fått strypa sin motorcykel till 25 kW vilket medfört både krångel och extra kostnader för den enskilde.

– Idag är jag väldigt glad! Varje år har jag kontaktats av ett stort antal människor som tvingats avstå från att ta A-körkort eller fått nöja sig med så kallat mellanklass-körkort. Genom förändringen kommer till exempel storsäljaren ER-6
att bli godkänt som provfordon för A-behörighet. Vi tror att detta innebär att fler kommer att ta körkort, inte minst fler kvinnor, säger Maria Nordqvist, internationell sekreterare SMC.

De senaste åren har antalet körkortstagare sjunkit. Bara mellan 2010 och 2009 var minskningen cirka 30 procent. SMC tror att de nya reglerna bidrar till att ändra denna negativa trend.

– Det är bra inte bara för branschen, utan även för miljön och övriga trafikanter. Trängselproblematiken i storstäder minskar om fler kör tvåhjuliga fordon. Slitaget på vägarna minskar och CO-utsläppen minskar. Sist men inte minst, det blir nu möjligt för fler att ta motorcykelkörkort och uppleva glädjen med att köra MC, säger Maria Nordqvist.

Annons

Annons