1000-kubikare körs parallellt med STCC!

Här följer information från STCC;

Den mest prestigefyllda MC-serien i Sverige blir hetare, tuffare och snabbare.
Tidigare Superstock 600 och VEIDEC Trophy blir nu 1000 kubiks-klassen Pro Superbike.
– Vi har kungaklassen på fyra hjul, nu får vi också kungaklassen på två hjul, säger STCC AB:s ägare Rickard Pålsson.

Sedan 2001 har en MC-klass varit ett givet inslag under STCC-helgerna. Det har sedan dess alltid handlat om motorcyklar på max 600 kubik men med varierat reglemente gällande trimningsgrad. Till nästa år inför SVEMO (Svenska motorcykel- och snöskoterförbundet) i samarbete med STCC AB ett nytt reglemente, Nordic Superbike.
– Det här innebär att vi får den tyngsta och häftigaste MC-klassen i Norden. Vi har aldrig sett 1000 kubik i STCC-sammanhang tidigare, det här kommer att ge publiken ännu ett guldkorn under STCC-helgen, säger Pålsson.

I fredags skickades ett underskrivet avtal från SVEMO till STCC AB. Ryktet har spridit sig fort och redan finns ett stort tryck från förare som vill köra i mästerskapet.
– Jag har fått mellan 20-25 intresseanmälningar bara under helgen, däribland en rad förare av hög svensk och internationell kvalitet, säger Kenneth Lodnert, samordnare för roadracingsektionen i SVEMO.

Motorcyklarna i Pro Superbike kommer att ha mer än en hästkraft per kilo. Omkring 180 hästkrafter i effekt på 162 kilo och med en acceleration från 0 till 200 kilometer i timmen på knappa åtta sekunder. Som en jämförelse kan nämnas att Moto GP ligger på fem sekunder för motsvarande mätning.

Kortfakta, Pro Superbike:
Min – max volym: 751 -1000cc
Effekt: 180 hk.
Minimivikt: 162 kilo.
0-200 km/h: 8 sekunder.
Toppfart: 300 km/h.
Max antal startande 2007: 32 förare.

Skribent: Mikael Sandberg

Annons

Annons