​Yamahas elhoj blir tvåhjulsdriven

Yamaha har tidigare gått ut med att man menar allvar med en satsning på eldrivet. Hittills har vi inte sett till några produktionsklara modeller utan bara två versioner av koncepthojen PES.
 
Dessa har visats i både landsvägs- och offroadutförande men nu kompletterar Yamaha dessa med en tvåhjulsdriven version.
 
Det här är inte första gången som Yamaha testar AWD på en av sina tvåhjulingar. Många minns kanske deras samarbete med Öhlins för ett antal år sedan som resulterade i hydraulisk tvåhjulsdrift för både sporthojen YZF-R1 och cross/endurocykeln YZ.

I PES2, som senaste elkonceptet kallas, handlar det istället om en andra elmotor som placerats i hojens framhjulsnav. Vikten uppges till förbryllande låga 130 kilo, något som får oss att fundera över om kapaciteten hos batteripaketet räcker till några längre turer.
 
Elbilstillverkaren Tesla har dock visat oss att en andra elmotor och AWD hos ett fyrhjuligt fordon kan öka räckvidden genom att framdrivningen effektiviseras, detta kan även vara fallet med det här konceptet.
 
Mer information om Yamahas kommande elhojar väntar när Tokyo Motor Show går av stapeln i slutet av oktober.
 
Diskutera: Vad tror du om kombinationen el och tvåhjulsdrift?