​Variabelt flås i Kawasakis nästa kompressorhojar

Med variabel turbogeometri har bilindustrin på senare tid lyckats bli av med både ketchupeffekter och stundtals hög bränsleförbrukning. Nu tolkar Kawasaki tekniken och hoppas därmed skapa mer sansade överladdade motorcyklar efter muskelhojarna Ninja H2 och H2R.
 
Tekniken som visades upp på Tokyo-salongen illustrerades av konceptet SC-01, där SC står för Spirit Charger. Motorcykeln är fortfarande en sporthoj men med fokus på exklusivare materialval och högre komfort än H2-modellerna.
20150411073424.jpg?itok=0MDLf7Dq 

Motorn, som döpts till Balanced Supercharged Engine, ser ut att vara en större radfyra men den är än så länge ospecificerad. Så här förklarar Kawasaki den nya kompressortekniken;
 
En ställmotor justerar geometrin på impellerbladen i kompressorn för att göra det möjligt att kontrollera överladdningen. Detta har kopplats samman med en ECU som varierar mängden bränsle beroende på både laddtryck och varvtal.

Det här ska ge en mjukare effektkurva i exempelvis stadstrafik och lägre bränsleförbrukningen samtidigt som kompressorns fulla potential när som helst kan släppas lös om föraren vill.
20150411073452.jpg?itok=_N38nEET20150411073452_0.jpg?itok=xQdvcm6a
 
Diskutera: När tror du att vi får se en ny kompressor-Kawa?