​Nya Triumph Speed Triple – mer pulver och mer teknik

Triumph har tagit den mycket omtyckta senaste versionen av Speed Triple från 2011 och lastat den full med modernare teknik.
 
Den gamla 1050-motorn med 135 hästkrafter har gjorts 10 procent snålare och den kvalar numera in under utsläppsnormen Euro4. På kuppen har ingenjörerna hos Triumph lyckats locka fram några fler hästkrafter och mer vrid ur motorn.
 
Ny ECU-enhet, lättare vevparti, omarbetade förbränningskammare, nydesignade kolvar, 70 procent bättre flöde genom avgassystemet och effektivare kylning är några av de 104 förbättringar som tillverkaren hävdar att de åstadkommit hos motorn.
 
Utöver det har ett ride-by-wire-system gjort fyra förinställda trottelmappningar möjliga. Speed Triple-piloten kan nu välja mellan körlägena Road, Rain, Sport och Track samt ett där egna inställningar kan sparas. Hojen har även fått ABS och traction control med flera inställningar.
 
Hela det uppdaterade paketet med motor och kylare gör hojen 20 millimeter smalare att stå över. Slirkoppling som motverkar bakhjulsstuds vid kraftiga inbromsningar är mer eller mindre praxis på lite större och sportigare hojar i dag. Funktionen finns också på nästa års Speed Triple.
 
Den fullt justerbara fjädringen hos standardmodellen byts hos nya R-versionen mot Öhlins NIX30-gaffel och TTX36 RSU-bakstötdämpare. R-hojen får även rödlackerad bakram och främre stänkskärm av kolfiber, ett material som även återfinns kring tanken.
 
Estetiskt särskiljs nästa års Speed Triple med en ny framlykta, nya kylarvingar och en kuts som ska inspirerats av helkåpade syskonet Daytona 675R.
 
Effekt- och prestandauppgifter är ännu inte avslöjade. Vi har inte heller fått några officiella prisuppgifter för hojen.
 
Diskutera: Vad tycker du om uppdateringarna av Triumph Speed Triple?