​Här är nya BMW G 310 R – Bilder och fakta

BMW har nu avslöjat den A2-roadster de hintade om med Concept Stunt G 310 för några veckor sedan.
 
Hojen är tillverkarens första roadster under 500 kubik. BMW definierar i det här fallet en roadster som en mångsidig kåplös gathoj.
 
Motorn är en nyutvecklad direktinsprutad encylindrig fyrtaktare på 313 kubik som fått cylindern vriden 180 grader mot hur det vanligtvis brukar se ut. Det innebär att avgaskröken dragits ut bakom motorn och att insuget är placerat framåt i färdriktningen. Hela cylindern lutar även lite bakåt. Effekten är 34 hästkrafter vid 9 500 v/min och maximalt vridmoment är 28 newtonmeter vid 7 500 v/min.
 
En av förtjänsterna med den bakvända cylindern är att vikten från motorn och avgasystemet blir mer centraliserad i chassit.
 
 G 310 R har en enkel
främre bromsskiva på 300 millimeter som greppas av ett fixerat 4-kolvsok. Bakbromsen utgörs av ett flytande 2-kolvsok och en bromsskiva på 240 millimeter. ABS är standard och det enda elektroniska förarhjälpmedlet som finns att tillgå. Torrvikten uppges vara 158,5 kilo.

En inverterad 41 millimeters framgaffel med 140 millimeter slaglängd sköter stötdämpningen fram. Bak har en monodämparen med 131 millimeter slaglängd och viss justeringsmöjlighet monterats. Axelavstådet mäter 1 374 millimeter och sadelhöjden är 785 millimeter .
 
Det är BMW:s partner TVS Motor Company som ansvarar för produktionen av hojen som är förlagd till företagets indiska anläggningar.
 
Konstruktionen med en ram av stålrör och användningen av enklare chassikomponenter ger sken av att hojen främst är riktad mot utvecklingsmarknader och därefter den växande A2-marknaden i Europa.
 
Diskutera: Vad tycker du om BMW G 310 R?