​Direktrapport: Ducati Hypermotard 939

Hej Matti, hur har du haft det?
– Vi har haft några fina dagar i Barcelona-trakten. Vädret var lite tråkigt med regn, speciellt ute på bergsvägarna men hoj ska ju köras oavsett väder. 

Vad säger Ducati är nytt med Hypermotard för 2016?
– De har borrat upp Testastretta-motorn till 937 kubik och gått igenom den med lite nya delar för att se till att den klarar de tuffare utsläppskraven inom Euro4-standarden. På kuppen har man även plockat ut lite mer vrid, numera är maximalt vridmoment 97,9 newtonmeter. 

Hur var första körintrycken?
– Vi gav oss först ut på bana med uppvärmda regndäck på hojarna. Så klart grymt kul. SP:n har nu fått Öhlinare istället för Marzocchi-dämpare och jag måste säga att fjädringen är väldigt fin. Traction controlen känns även den fin och lagom tillåtande, men mer om detta kan ni läsa i själva provkörningen. 

Håll utkik i ett kommande nummer av Bike för att läsa Mattis utförliga provkörning av den uppiffade sladdmaskinen från Bologna. Prenumeranter får tidningen först och till bäst pris. Börja prenumerera genom att klicka här.