Annons

Mamma mia!

Text: Svein Berli, Bike Norge

Rubriken är ett uttryck som italienarna använder när de ska visa att de är begeistrade och fulla av beundran, och när det gäller de här officiella bilderna av prototypen till Ducatis V4 Streetfighter är det på sin plats. Cykeln ska visas officiellt under den berömda backtävlingen Pikes Peak i USA och efter det, om man ska tro Ducatis frispråkige VD Claudio Domenicali, blir den en av toppmodellerna i Ducatis 2020-program. Han säger att Streetfightern är gathojarnas Panigale och det ser nog ut som att han kan få rätt i det.

Läs mer

Snart dags för Start2Ride på Stora Holm

Senaste helgens Start2Ride på Gillingebanan, strax norr om Stockholm, blev en välbesökt succé. Nu är det bara några få dagar kvar till årets andra Start2Ride, som arrangeras på Stora Holm, 15-16 juni. Eventet är Sveriges största provkörningsarena med över 140 fordon för dig att låna, provköra och testa.

Läs mer

Transportstyrelsen föreslår justerade avgifter

Transportstyrelsen föreslår ett stort antal justerade avgifter, både sänkningar och höjningar inför 2020. En höjning som berör många är körkortsavgiften, som förslås öka med 30 kronor till 280 kronor. Samtidigt föreslås en sänkning av avgiften för registreringsskylt med 10 kronor till 80 kronor. De nya avgifterna föreslås gälla från den 1 januari 2020.

Läs mer

Mycket gult när Moto3/125GP körs i SM

Text & foto: Bengt Johannesson

I klassen Moto3/125GP lägger man märke till att det är många gula hojar i startfältet. De hör till Team Nordgren Racing som leds av teambossen Henrik Hordgren, som startade sin racingkarriär 1990 på en standard 125:a. 1997 graderade han upp sig till 250cc och 1999 tog han steget fullt ut och köpte en äkta racer. 2005 startade han teamet som till dags dato har sett 55 olika förare. 7 SM-tecken har teamets förare erövrat.

Henrik anser, för att kunna bli GP-förare, så måste man börja med en dedikerad racermotorcykel. Jämfört med en modifierad standardhoj, lär man sig så mycket mer körmässigt med t ex bättre kurvteknik och inte minst chassieinställningar.

Henrik bor i Nykvarn tillsammans med sin fru och två döttrar på 9 och 15 år. Han jobbar på Scania där han är chef för motorkalibreringen och har licensierat med en avhandling om förbränningsmotorer.

Slutar efter 17 säsonger

Text & foto: Bengt Johannesson

Magnus ”Macke” Granstedt har bestämt sig för avsluta sin långa karriär i road racing efter denna säsongen, som är den 17:e i följd. Han började med Rookie 1000 men sedan 2007 har han tävlat i Superbike. ”Macke” är en allround idrottsman med meriter i ishockey, amerikansk fotboll (var med i Allstar-laget) och flera andra sporter. Att han hinner med allt detta, förutom sitt jobb som systemkonsult, är fantastiskt. Och han har familj också, som består av hustru Ida och tre barn.

Road racingen har gett ”Macke” mycket glädje och han har klarat sig bra under hela sitt tävlande, med undantag från 2018, då han kraschade rejält i Falkenberg med en highsider. Brott på två nackkotor och diverse andra skador. Talförmåga och närminne påverkades och det blev en halvårslång rehabilitering. Efter viss påverkan från Ida tyckte han att det kunde vara nog med road racing efter den här säsongen.