Yamahas 2019 nyheter

Den trehjuliga Niken som visades för ett år sedan kommer nu i en GT-version för dig som älskar att resa. En annorlunda stoppning i sadeln, ett högre kåpglas, packväskor (25 liters volym), centralstöd och inte minst värmehandtag ska få dig att trivas i sadeln på trehjulingen när du reser iväg.

Med inspiriation hämtad från XT500 finner vi en XSR700X. 500:an blev omgående megapopulär när den kom 1981 och sedan har den förvandlats till ikon allt efter att åren passerat. 700:an flörtar rejält med 80-tals hojen och vi känner vibbarna från den gyllene tidsepoken. Motor och utrustning är densamma som finns att finna hos övriga Yamaha 700:or förutom ett nytt crosstyre och grövre fotpinnar.

YART (Yamaha Austria Racing Team) heter företaget som bygger den vackra jubileumsmodellen av R1, kallad GYTR. Lacken är identisk med den första R1 som kom för 20 år sedan, en riktig hyllning. Det framgångsrika österrikiska företaget YART som till vardags tävlar i endurance VM (och bygger racehojar åt kunder) har inte sparat på krutet för denna GYTR, men å andra sidan byggs bara 20 exemplar totalt. Den kommer inte säljas i gatlegalt utförande utan den som vill hosta upp pengarna för denna samlarhoj får nöja sig med att ha den som möbel i vardagsrummet eller köra med den på racerbanor (troligtvis inga svenska med det öppna Akrapovicröret som sitter monterat). Öhlins exklusivare racegaffel, Brembos finare utbud av bromsutrustning och mycket kolfiber får det att vattnas i munnen på vem som helst. Hela ekipaget väger in på cirka 170 kilo enligt tillverkaren – i fulltankat utförande! Oavsett vilken prislapp hojen får kommer den att sälja slut snabbt.

Den absolut största nyheten från Yamaha är givetvis äventyrshojen T7. Prototypen har visats tidigare men nu kommer modellen som döps till det anrika namnet Tenere 700. Radtvåan hämtas från MT-07 och ger 72 hästar. Stora 21 respektive 18-tum ekrade hjul ger goda offroad egenskaper i kombination med den långa fjädringsvägen på 210 respektive 200 millimeter fram och bak. Fjädringskomponenterna kommer från KYB. Tanken rymmer 16 liter vilket kanske låter lite litet, men Yamaha säger att du ska kunna köra upp till 350 kilometer med de droppar som ryms. Sadelhöjden ligger på 880 millimeter och markfrigången är 240. En annan stor nyhet är den urkopplingsbara ABS:en. Grusvägsspecialister föredrar ofta att kunna sladda med bromsen för att göra körningen effektiv och nu har Yamaha släppt säkerhetstanken och tillåter föraren själv välja hur han eller för den delen även hon vill framföra sitt ekipage. Fyra stycken LED-strålkastare förgyller fronten och sprider ljus. Instrumenteringen är av LCD-typ.  

Annons

Annons