Här är MotoGP-gathojen Honda RC213V-S

Den senaste veckan har mer och mer pekat på att RC213V-S, en gatlegal version av Márquez och Pedrosas vapendragare, kommer presenteras för första gången på Barcelonas GP om en vecka. Den ska köras under ett par demonstrationsvarv av ingen mindre än Casey Stoner, men dess första tillfälle bland allmänheten blir det inte. Honda besöker varje år Asama Hill Climb och i år tog de med en riktig överraskning.

Testföraren Hiroshi Aoyama körde den färdiga versionen upp för den slingriga bergsvägen i söndags. Brittiska MCN har kommit över bilder och information, men än är alltså inte den kompletta specifikationen och ”riktig” presentation gjord. 

20150306213415.jpg?itok=fiPPvH7y

Motorn är en 90-graders V4 med 210 hästkrafter och ett extra sportkit höjer effekten ytterligare. Vevhuset är av aluminium istället för magnesium, kolvarna är modifierade för bättre serviceintervall och slirkoppling, växellåda och ventiler är konventionella diton – men i övrigt är den i MotoGP-spec! Ramen och svingen ska vara identisk till Márquez, avgassystemet är av titan. Fjädringen är även den i GP-spec med trycksatt Öhlins-gaffel och bakdämpare. Samma gäller bromsarna som givetvis levereras av Brembo. Bridgestone S20R-däck är originalmonterat, bak är det 190/55-17 som gäller. Kåporna är givetvis av kolfiber, likt mycket annat.

20150306213432.jpg?itok=QpEbqUxu

– Honda vill inte kalla den en replika, för det är den inte, säger Dave Hancock på Honda Europa. Om du tittar på Márquez hoj och även den beställningsbara MotoGP-hojen, så är den här ett steg ner. Men det är så nära; chassi, sving, fälgar, fjädring, tank, spjällhus och sadel är precis vad Márquez använder. 

Tillverkningen kommer vara extremt begränsad. På grund av den ruskigt höga nivån går det helt enkelt inte att göra någon större upplaga, den ska skilja så så pass mycket från en massproducerad motorcykel sett till tillverkningsmetod, material och teknik. Det handlar om en till två exemplar om dagen! En MotoGP-hoj för gata, kort och gott. Nästa torsdag får vi veta ALLT. 

Annons

Annons