Yamaha XT660Z Ténéré 2008-

Föreställ dig att du ska redogöra för de viktigaste personerna i Bibeln och du glömmer bort Moses. Killen som var pionjären som gjorde den där resan i öknen. Lite samma är det med Yamaha XT:s plats i offroadens historia, glömmer du Yamaha XT gör du en blunder av bibliska mått. Jo, för att återgå till ämnet så är XT Ténéré, precis som Moses, mest känd för sina egenskaper i att få folk genom öknar. Dock brukar det gå aningen fortare för Yamahas Ténéré.
Nu ska vi inte fastna onödigt i metaforer, historien eller i öknar.
Kort kan vi säga att Yamaha skapade sin första enstånka för körning vid sidan av vägen 1976, den kallades XT500 och var startskottet på ett on-offroadskred som än idag inte är över utan snarare förmodligen inte ens nått sin kulmen. Under sin evolution passerade XT genom flera kubikstorlekar och grader av anpassning till svåra väglag.

Yamaha XT har alltid varit ett bra grundredskap för körning i ner till halvdåliga underlag.
De duger inte till enduro men passar utmärkt till att köra jorden runt på. Våra trognare läsare minns Roland Lords jorden-runtresa på en Yamaha-offroadstånka.
De flesta XT lever ett liv med lejonparten av sina mil rullandes på belagda vägar och ser förhållandevis lite grus och kottar. Den köps som accessoar lika mycket som det praktiska fordon det faktiskt är.
Smyckesfunktionen för dessa motorcyklar är inte att förbise i försäljningsaspekt. Det är många som vill ha en tuff och stöddig motorcykel som visar att ägaren är, eller vill vara, en äventyrare. Den aggressiva designen gör att den tilltalar fler människor i den här kategorin då en grushoj med touringegenskaper gärna får vara tuff och kaxig såväl i utseende som på väg och grus.
Efter att ha pratat med ägare av denna hojmodell får vi en tämligen liksidig bild av Yamaha XT660Z Ténéré som en kompetent och allsidig motorcykel.

Ägarnas syn domineras av den positiva synen på motorcykelns breda användningsområde och dess förmåga att lösa de uppgifter den tilldelats. Det är en bra grund för den som vill bygga på den till att bli en civilare men ändå hyfsat kompetent rallytouringhoj såväl som grusbusare som pendlare och tourer.
Enkla handgrepp som däckbyte gör vilken som helst hoj stor skillnad och så är det givetvis även här, men ytterligare fördelar tilldelas XT660Z Ténéré av dess stora tank och av det, för många, väl avstämda kåpglaset.
De som vill köra hårdare på grus kan montera progressiva fjädrar i framgaffeln för att få en bättre anpassad hoj.
Tillbehörshavet som breder ut sig för denna modell är enormt och packväskor är ett poppis tillbehör som ytterligare hjälper upp den redan dugliga touringsidan av XT660Z.

De som kör långt, mycket och länge är tacksamma för motorns tillförlitlighet. Den tål stora mängder stryk och hård körning innan den börjar säga ifrån. Skulle något gå åt pipan så är det ingen större fara. Motorcykeln är byggd i så pass stora serier, att priserna för reservdelar inte drar orymligt i höjden och att de även en bra tid framöver kommer att finnas tillgängliga. Konceptet encylindrig fyrtaktare är simpelt, billigt och oftast lättmeckat.
Du som funderar på en mellanstor äventyrshoj har mycket att upptäcka med Yamaha XT660Z Ténéré. Den har fina allroundegenskaper på allt från SOE-killarnas grusbus(http://www.soe.se), slingrande körningar, till längre resor till alper och varmare länder.
Är du ute efter en motorcykel som kör ifrån allt och alla i alla lägen är den kanske lite för trött. Har du mer jordnära ambitioner på grusvägen men vidare syn på vart du skall kunna åka på semestern är Yamaha XT660Z Ténéré förmodligen en av de allra bästa begagnade motorcyklarna du kan välja i mellansegmentet äventyrare just nu!

 

Publicerat i MC-Nytt nummer 4 2012