Yamaha presenterar nya WR450F för 2021!

2021 WR250F Static

Igår eftermiddag nåddes vi av det glädjande beskedet att Yamaha kommer med en ny WR450F till 2020. Starkt influerad av fjolårets helt nya YZ450F spås detta bli en riktig raket. Ny ram, motor, bromsar, ja, vi pratar om en helt ny hoj. Kul med en japanskt tillverkare som på allvar utmanar de europeiska märkena.

Motormässigt har den nya WR450F fått ökad kompression, minskad ventilvinkel och ett flertal detaljer i magnesium i topplocket. Detta har bidragit till en viktbesparing på 310 gram, inte småpotatis när man betänker att det är vikt placerat högt upp och med många roterande delar. På chassisidan noterar vi att WR-modellen har fått en helt egen ram jämfört med cross-hojens. Enduroramen är tillverkad med mer flex för bättre körkänsla och att hjälpa fjädringen göra ett gott jobb. Frambromsen är uppdaterad med ett styvare bromsok och med större bromskolvar samt 25% större yta på bromsbeläggen. Detta toppas med en nydesignad flytande bromsskiva på 270 millimeter.

WR450F är standardutrustad med Kayabas fina fjädring. Av många endurokännare erkända bland det bästa som finns på marknaden och sittandes på många europeiska konkurrenters specialmodeller. Här får du det ”på köpet”. Det handlar om en 2-kammars closed cartridge fram och en progressivt utväxlad dämpare bak. Givetvis avstämda för knölig enduroterräng.

Yamaha var tidigt ute med sin Power Tuner, ett verktyg för att enkelt kunna mappa om bränsle och tändning på hojen. 2021 års WR450F har tagit detta in till din smartphone så du gör det helt trådlöst med ett enkelt handgrepp. Här kan diverse forum och Facebook vara till god hjälp när det gäller att hitta ”den perfekta mappen”. På styret sitter en tvålägesbrytare för att snabbt kunna byta mellan två färdiga mappar. Vidare har den nya enduohojen en ny LCD-display med nya funktioner, bland annat en indikator för bränsleförbrukningen.
Nedan lite läckra bilder och en snygg video.
För den extra intresserade tekniknörden finns Yamahas pressrelease i sin helhet längst ned på sidan. Mycket läsnöje!

Pressrelease, 2020-09-03. Yamaha WR450F

Helt nya WR450F: Mer kraft, bättre köregenskaper och uppdaterade bromsar

Med en överlägsen vinst i ISDE och ett flertal pallplatser i Enduro World Championship är Yamaha WR450F välkänd i Endurovärlden som en av de snabbaste, tuffaste och mest konkurrenskraftiga motorcyklarna i sin klass.
Inför 2021 har nya WR450F fått en helt ny design och har nu samma avancerade motor- och chassiteknik som Yamahas senaste generation YZ450F-motocrosscyklar. Utrustad med en lättare och mer kraftfull motor samt en helt ny dubbelsidig aluminiumram för ännu vassare köregenskaper – i kombination med ett branschledande fjädringspaket och enastående nytt bromssystem – kan den här högteknologiska enduromaskinen accelera, svänga och stanna bättre än någonsin tidigare.
Med en av de bästa specifikationerna i sin kategori är 2021 års WR450F redo för erfarna enduroförare som kräver det allra bästa vad gäller motorprestanda, suverän manövrerbarhet, ökad stabilitet, bättre kurvtagning och enastående bromsförmåga.
2021 års WR450F har fått ett nytt, dynamiskt Icon Blue-färgschema med blå nummerplåtar och minimalistisk grafik. Den är även utrustad med den allra senaste förstklassiga tekniken, vilket ger alla enduroförare möjlighet att prestera på en ännu högre nivå.

Lättare, mer kraftfull och kompakt 450 cc-motor
Den nuvarande WR450F-motorn är redan känd för sitt breda effektområde och enastående vridmoment som ger imponerande prestanda på alla underlag och körförhållanden.
För att kunna uppnå ännu starkare och mer kontrollerbar kraft över hela varvtalsområdet har Yamahas ingenjörer utvecklat den helt nya WR450F-motorn, baserad på den nya högpresterande YZ450F-motocrossmotorn, som är kompaktare och har betydligt lägre vikt. Yamaha har gjort ett antal viktiga tekniska justeringar för att passa enduroförarens olika krav, inklusive modellspecifika luftintags- och avgassystem, samt optimerad mappning för bränsleinsprutning och tändning för ECU som bidrar till mer användbar och kontrollerbar kraft och kraftfulla prestanda i toppklass.

Nytt topplock och ny kolvkonstruktion
Motorn på 2021 års WR450F har ett nytt lättare topplock och ny kolv, som ger ett ökat kompressionsförhållande – från 12,8:1 på 2020 års WR450F till 13,0:1 på den nya 2021-modellen. Med sitt långa och raka framåtriktade luftintag ger det vända topplocket på WR450F enastående effektivitet, och för 2021 har luftintaget modifierats, och insugs- och avgasventilernas vinklar har ändrats från 21,5 grader till 14,5 grader för att skapa en mer konkav förbränningskammare. Det ger ökad förbränningseffektivitet och bättre effekt över hela varvtalsområdet.
Det nya topplocket har ett stort antal magnesiumkomponenter som bidrar till en viktbesparing på 310 g, och kamaxlarna har placerats närmare varandra. Det vertikala avståndet mellan kamaxlarna och vevaxeln har dessutom minskats för att ge en mycket mer kompakt utformning. Kombinationen av lägre vikt och mindre dimensioner ger förbättrad viktcentrering, vilket bidrar avsevärt till den nya modellens lättare känsla och ökade smidighet vid kurvtagning – det gör 2021 års WR450F till en av de mest lättmanövrerade enduromodellerna i klassen.

Yamaha Power Tuner för enkel inställning med smartphone
År 2019 var WR450F först med att använda avancerad digital teknik när den blev den första enduromotorcykeln med möjlighet till trådlös motorjustering via en smartphone. Den helt nya 2021-modellen fortsätter att vara ledande med sin Yamaha Power Tuner som gör det möjligt för förare och mekaniker att snabbt och enkelt justera bränsle-/luftblandningen och tändinställningsmappningen så att motorcykeln kan anpassas efter rådande ban- och väderförhållanden.

Med den kostnadsfria Power Tuner-appen för iOS- eller Android-enheter går det att finjustera motorcykelns motorkaraktär via en smartphone, så att WR450F-ägare kan uppnå optimala prestanda som passar snabba motocrosstester och svår teknisk terräng. Föraren kan också komma åt och registrera en mängd data, inklusive systemdiagnos, motorkörtid med mera, vilket gör Power Tuner till en oumbärlig del av verktygslådan!

Motormappning som kan justeras från styret
2021 års modell är utrustad med en knapp på styret som gör att föraren kan välja en av två mappningar under körning. Genom att växla mellan mappningar kan föraren välja den bästa motoreffektkaraktären efter växlande väder eller terrängvariationer, vilket gör WR450F mer justerbar och kontrollerbar oavsett underlag.

Kompakt elektrisk startmotor
Den nya högpresterande 450 cc-motorn har en kompakt och lätt elektrisk startmotor som gör att föraren kan komma iväg snabbt och enkelt. Detta är särskilt användbart vid start eller om man fått stopp i en backe.

Avancerat bränsleinsprutningssystem
2021 års WR450F är utrustad med ett mycket avancerat bränsleinsprutningssystem som framgångsrikt har använts på den senaste YZ450F-motocrosscykeln. Det omvända topplocket matar in sval och frisk luft via ett rakt framåtvänt intag i det senaste Mikuni®-bränsleinsprutningssystemet. Det här bränsleinsprutningssystemet är utrustat med ett 44 mm gasspjällshus och en elektrisk högtryckspump och levererar den finfördelade bränsle-/luftblandningen till det nya kompakta topplocket med hög kompression för utmärkta driftprestanda vid alla motorvarvtal.

Högeffektiva vinklade kylare
För att hantera de betydligt högre nivåerna av både kraft och vridmoment är 2021 års motor med högre specifikation utrustad med högeffektiva kylare med ny utformning. För optimal kyleffektivitet och vinnande prestanda är de nya kylarna vinklade så att de är mer direkt riktade mot det inkommande luftflödet, vilket säkerställer att 450 cc-motorn kan köras effektivt hela dagen. Det finns också en termostatstyrd fläkt som aktiveras när det behövs för att upprätthålla ett starkt och jämnt luftflöde under långsamma eller varma körförhållanden.

5-växlad växellåda med enduroanpassad utväxling
Den 5-växlade växellådan på 2021 års WR450F är konstruerad för att klara de tuffaste tester som enduro erbjuder. Den specialkonstruerade växeltrumman och växelväljarna ger en bättre känsla tillsammans med kortare slaglängd vid växling, och den förstärkta kopplingen är byggd för att ge ökad hållbarhet och jämn drift under de längsta endurotävlingarna.
Växellådan på WR450F har en annan konstruktion jämfört med motocrossmodellen, vilket bidrar till att fördela belastningen jämnare för smidigare växling och ökad hållbarhet. Med en lägre 1:a, 2:a och 3:e växel och en högre 5:e växel än YZ450F ger enduromodellens växellåda det perfekta valet för utväxling för teknisk och snabb körning.

Avgasrör som rundar cylindern för bättre viktcentrering
Genom att hålla alla viktiga komponenter nära maskinens mitt uppnår den kompakta, nya lätta motorn med omvänt topplock på WR450F utmärkt viktcentrering, och detta bidrar i hög grad till motorcykelns lätta och smidiga köregenskaper. Med en endurospecifik ljuddämpare och avgasrör runt cylindern är det ett perfekt exempel på hur Yamahas ingenjörer kan hålla vikten nära motorcykelns mitt och uppnå ökad effekt och kontroll.

Ny, lättare aluminiumram för bättre styrning
2021 års WR450F har en helt ny lätt dubbelsidig aluminiumram som är tillverkad med samma teknik som flaggskeppsmodellen YZ450F. För att passa de olika kraven för enduroförare har ramens styvhetsbalans finjusterats med tunnare huvudbalkar tillsammans med tunnare nedre rör. Dessutom har formen och bultåtdragningens styvhet för de främre och bakre motorfästena ändrats för att ge bättre återkoppling över gupp och bättre kontakt med underlaget.

Ändrad styvhet i framänden
Ytterligare WR-specifik chassiinställning finns i framänden, där den nya, lättare övre gaffelkronan, framhjulsaxeln och styrets infästning har fått en ny utformning för att ge en mer exakt styrkänsla och därmed bättre grepp. Och för att göra det lättare för föraren att flytta sin vikt över framänden har styrets läge flyttats 15 mm framåt och 5 mm nedåt.

Branschledande fjädringssystem
Den hastighetskännande dämpningen ger utmärkt stötdämpning och bra grepp vid alla hastigheter. Den fullt justerbara KYB®-framgaffeln med spiralfjädrar och dubbla kammare anses vara ett av de ultimata framfjädringssystemen vid endurokörning. Med samma högteknologiska framgaffel som på senaste YZ450F, samt hastighetskännande dämpning och endurospecifika inställningar, gör denna branschledande framfjädring att föraren fullt ut kan utnyttja den ökade motorprestandan hos den helt nya 2021 WR450F.

Baktill är WR450F utrustad med ett fullt justerbart fjädringssystem av länktyp med en specialjusterad KYB®-stötdämpare. Det här lätta bakre fjädringssystemet har en endurospecifik inställning och är konstruerat för att ge utmärkt grepp vid låga och höga hastigheter tillsammans med extremt effektiv stötdämpning i alla hastigheter.

Starkare bromskraft
Förutom att köra snabbare stannar även 2021 års modell snabbare, vilket gör det möjligt för förare att ta igen värdefull tid på snäva sträckor. Liksom den senaste modellen YZ450F har 2021 års WR450F ett styvare främre bromsok med större kolvar – från 22,65 mm till 25,4 mm diameter. Bromsbeläggens yta är 25 % större och den nydesignade 270 mm främre bromsskivan ger 16 % större kontaktyta utan att vikten ökar.

Mer kompakt multifunktionsdisplay
För 2021 är WR450F utrustad med en ny multifunktionsdisplay som är mycket kompaktare och lättare att läsa av. Mätaren har en vägmätare, två trippmätare, klocka, timer/stoppur – och en ny och mycket användbar indikator för bränsleförbrukning som gör att förare och team kan planera bränslestopp mer exakt. Enheten har en LCD-display med högre kontrast som ger bättre läsbarhet under alla förhållanden, och den enhetliga designen och minskningen av bredd och djup ger en mycket renare look som förstärker känslan av lätthet ur förarens synvinkel.

Lättare fotpinnar i krommolybdenstål
Nya fotpinnar i krommolybdenstål ersätter de tidigare i rostfritt stål, vilket ger en viktbesparing på 70 g. Ytterligare viktbesparingar fås genom att använda den nya lätta framaxeln, den övre gaffelkronan och styrets fästen från den senaste YZ450F.

Dynamisk ny färg, Icon Blue
För att markera introduktionen av den mest avancerade enduromotorcykeln som någonsin har tillverkats av Yamaha har 3:e generationens WR450F ett dynamiskt nytt Icon Blue-färgschema gemensamt med alla Yamaha tävlingsmodeller för år 2021. Minimalistisk ny grafik förstärker motorcykelns målinriktade och sofistikerade nya utseende, och front- och sidoplåtarna är också i Icon Blue för att ge ett enhetligt och professionellt utseende.

  • WR450F 2021 – Tekniska egenskaper
  • Ny ultrakompakt motor baserad på YZ450F, ökad kraft och bättre kontroll
  • Lättare och kompaktare topplock
  • Ny kolvkonstruktion och ökat kompressionsförhållande
  • Yamaha Power Tuner för snabb anpassning på banan med en smartphone
  • Omkopplare för motorläge monterad på styret för justering under körning
  • Avancerat bränsleinsprutningssystem med endurospecifika inställningar för optimal effekt
  • Vinklade kylare med stor kapacitet och fläkt ger effektiv motorkylning
  • Robust endurospecifik 5-växlad växellåda med brett utväxlingsförhållande
  • Kraftig endurokoppling för smidigare växling och jämna prestanda
  • Lättare, dubbelsidig aluminiumram med endurospecifik styvhetsbalans
  • Klassledande KYB®-framfjädring med spiralfjädrar och hastighetskänslig dämpning
  • Bakre fjädring av länktyp med specialjusterad KYB®-dämpning Ändrad körställning och justerbart styre med fyra lägen
  • Lättare framaxel av YZ450F-typ, ny övre gaffelkrona och styrfästen
  • Lättare och kraftfullare bromsar
  • Anslutning till luftfilterboxen utan verktyg
  • Kompakt elektrisk startmotor
  • 7,9 liters bränsletank och kompakt bränslepump
  • Lättare fotpinnar i krommolybdenstål och sidostöd i smitt aluminium
  • Stort motorskydd i plast
  • O-ringskedja