På moped över Alperna. Del sju.

Wurzburg – Gosslar

Fördel moped. Kommer tidigt iväg genom den lilla grinden som är öppen. Rakt norrut mot Harzområdet är det som gäller idag. Att det ska bli övernattning i Harz har mer att göra med, därifrån är det sen lagom bit för att övernatta nästa och därmed även den sista natten på den tyska sidan. Danmark är mer tänkt som ett transitland till Sverige. Att sen Harz råkar vara ett roligt och populärt område för hojåkning är just nu mindre viktigt.

 

Fördel moped. Ut genom lilla grinden.

 

Lite kylig dag känns det som. Passerar under ett avsnitt autobahn där dom håller på att renovera bron. Stannar en stund där för det ekar något så otroligt högt från nån stor plåtbit när bilarna kör över den. Det låter häftigt och det riktigt smäller till ordentligt och man bara kikar uppåt hela tiden för att se om nån jätteplåt ska komma neddinglande snart.

 

Lyssnar på oljudet under autobahnbron.

 

Flyktväg efter en backe. Ser lite rejsigt ut tycker jag. Snyggt!


Kommmer till ett litet bergsområde. Det är relativt högt och jag får nu en siffra på vilken höjd ungefär Visionen börjar sacka i fart, det verkar vara ungefär redan vid tusen meter. Den tappar inte så mycket som i alperna, men man känner att farten minskar markant och det där drivet uppför finns inte som den annars finns. Nån Merca eller vet inte, kanske det är en Hanomag.

 

Hanomagen, mercan eller vad det nu är, bölar på bakom mig.

 

Den har iallafall en Mercastjärna i fronten ser jag i backspegeln. Hursom helst, den ligger länge bakom mig och varvar rejält på nån lågväxel och varje gång han försöker lägga in en högre växel för omkörning så dör den i princip. Vet inte men, antingen hittar han inte rätt växel i uppförsbacken, eller så kan han den inte och så håller han på och gör flera gånger om.

 


Kyligt är det också, det var ju redan ganska kyligt på morgonen och nu när det också småduggar så blir det så pass kallt att jag börjar t o m frysa om händerna. Kommer iallafall ner från det lilla bergsområdet och det blir direkt lite varmare. Har nu frusit en bra stund och när det nu helt plötsligt öppnar sig en liten solglipa precis vid ett litet rastställe så stannar jag, tar fram kaffetermosen och värmer mig en bra stund där.

 


Kommer till Harzområdet. Tar första bästa affär och handlar lite mer mackor osv. Det är nu några år sedan jag var här i området. Då körde jag med en effektsvag touringmaskin och lovade mig själv att, nästa gång det blir att köra i denna underbara område med dess kurvorgie, så ska det bli på en mer sportigare maskin. Ja, så gick det med det lovandet samtidigt som jag sneglar på Visionens hastighetsmätare.

 

Harz och sina typiska varningsskyltar för motorcyklisterna.

 

Hoppsan, glömt totalt bort det där med tankning. Mätaren har passerat förbi reserven och är nu inne på tomt. En orsak till varför jag aldrig tömmer reservdunken helt. Nåja, tar mig till macken några kilometer bort utan att behöva använda reservdunken.


Kör upp till strax utanför Gosslar som ligger i den norra delen av Harz. Svänger därifrån lite syd och tar in på campingen som ligger bara nån kilometer från stan. Checkar in där och får reda på att, ut kommer jag inte före klockan åtta för dom öppnar inte bommarna före det. Inga problem berättar jag för henne, fast hon vet ju inte vid det här laget att jag redan varit och stegmåttat öppningen mellan bommen och väggen.

 

 

Som vanligt, lite matlagning, promenad och hänga på nätet innan läggdags. Imorgon sista etappen i Tyskland.

 

Resan fortsätter här på mcnytt.se