Ducati 1098/1198 (2007-2009)

Succén som 916/996/998 stod för berodde inte enbart på dess prestanda. Modellens design vann lovord världen över och efterträdarens ljumma mottagande fick Ducati att inse att en ny och lika tilltalande design som Tamburinis skapelse behövdes.

Designen på 1098 har tagits emot lika väl som modellen har presterat i tester. Motorn är en stark faktor till framgången, den var vid introduktionen världens starkaste serieproducerade V-twin med sina 160 hästkrafter. Svaret på gas är nästan skrämmande och motorn känns levande hela tiden. Effekten känns lika levande på ett positivt sätt. Redan från låga varv drar den starkt för att snabbt avancera och leverera mer och mer genom hela registret. Allt ljudsätts av en häftig kuliss som särskiljer den från sina japanska radfyrade konkurrenter.

Redan från starten fanns två alternativ att välja på. Tilläggsnamnet S innebär ett mer påkostat chassi och smidda fälgar. Vikten är sänkt med två kilo men motorn är identisk på de båda modellerna. S-modellen känns igen bland annat på en röd rand på fälgarna och guldfärgade fjädringskomponenter från Öhlins. Standardmodellen har komponenter från Showa som duger bra för de flesta. Gemensamt är att båda har styrdämpare som standard.

Det är inte bara fartresurserna framåt som är mäktiga, bromsskivorna fram på 330 millimeter får snabbt stopp och ger föraren fin känsla. Leveransen står Brembo för.

På landsvägen blir framfarten jobbig när kompromisslösheten lyser igenom. Sadeln är tunt stoppad, chassit hårt och kåpglaset lågt. Utöver det är kopplingen trögjobbad.

Instrumenteringen består av en helt digital skärm som visar alla nödvändiga uppgifter, varav varvtalet återges av digitala staplar. Designen är klart raceinspirerad och tyvärr också otydlig.

99 extra kubik gjorde 2009 1098 till 1198 och effekten steg från 160 hästkrafter till 170. Motorns borr och slaglängd, de ovala spjällhusen var identiska med de i 1098 R, men kamvinklarna var mindre agressiva. Vevstakarna var i stål istället för titan och vevaxeln tyngre. Även ett antispinnsystem tillkom. S-modellen har fjädring från Öhlins och kolfiber detaljer.