Aurora Hellfire – kolfiber och 417 hk

Aurora Motorcycles heter tillverkaren som rullade in en smått spektakulär motorcykel i en av hallarna under årets Eicma-mässa. Mannen bakom företaget är australiensaren Vincent Messina.
 
Modellen som Vincent Messina marknadsför som en ultrabike kallas Hellfire. Den ser ovanligt kompetent ut för att höra till kategorin övermotoriserade motorcyklar, där vi bland annat hittar hojar som Boss Hoss.
 
Hellfire drivs av en 2 575-kubiks V8:a som är en del av den bärande konstruktionen. Kolfiber används flitigt  och en stor del av kåporna är tillverkade av kompositmaterialet. Till och med bromsskivorna, som fyrkolvsoken från Brembo kniper om, är kolfiberarmerade.
 
Framhjulet är upphängt i en version av den konstruktion som brukar tillskrivas uppfinnaren Norman Hossack istället för med en vanlig teleskopgaffel.
 
Den torrsumpssmorda
V8:an ger 417 hästkrafter vid 9 500 rpm och 319 newtonmeter vid 7 000 rpm. Hojen har tre förprogrammerade körlägen: Sport, Touring och Wet samt ett läge för egna inställningar. Torrvikten uppges till 265 kilo hjulbasen till modiga 1600 millimeter. Toppfarten beräknas till 340 km/tim.

Motorcykelns körlägen och högteknologiska chassi ska göra den möjlig att köra på vanliga vägar även av måttligt erfarna förare trots den hysteriska motorn, menar tillverkaren.
 
Diskutera: Vad tycker du om Aurora Hellfire?