Bild
Nästa artikel

#TwoStrokeTuesday: Aprilia RS250

#TwoStrokeTuesday

Glad tvåtaktstisdags allesammans! Man skulle kunna påstå att Aprilias nya 250 är en samling delar hopskruvade på en fabrik, men det räcker inte som en förklaring till något av det häftigaste som rullat ut genom en italiensk fabriksport.

Prov: Aprilia RS250

Provkörning ur Bike nr 3/95, 3 sid. Digital fil som kan läsas i din dator, läsplatta eller smartphone.    APRIZUKI? Man skulle kunna påstå att Aprlias nya 250 är en samling delar hopskruvade på en fabrik, men det räcker inte som en förklaring till något av det häftigaste som rullat ut genom en italiensk fabriksport. 
Glad tvåtaktstisdags allesammans! Vi på Bike firar denna blårökardag med att gräva fram en provkörning från Bike #3.95 där vi kör det sagolika hopkoket Aprilia RS 250! Har du inte tidningen i din samling? Ingen fara hela artikeln finns i vår shop!
Smakprov av artikeln från Bike nr 3/95

"Aprilia RS 250 är så vacker att det gör ont att titta på den. Bry er inte om den trista kvaliteten på dekalerna eller den matta grå färgen som ser ut som om den behöver poleras upp. Det hör ur en racer. Titta på den polerade ramen och svingen, kåpans hängande nos, fjädringen som kan justeras hur som helst, den upphissade kuttsen, de bakåtsvepta avgasrören, Brembo-bromsarna ...

Fast allt det där ser man på fotona. Vad man inte kan se är hur den är all köra, men det kan jag berätta: En del grejer är bra. En del är mycket bra. En del är helt enkelt fantastiska. Och hela paketet är underbart. Första intrycket är att det rör sig om en trimmad motor ur en RGV 250 och ett förstärkt chassi från Aprilia RS 125. Omdömet är inte taget ur luften för det är faktiskt vad det är och det inte kritiskt menat, för det fungerar utmärkt.
 
Motorn först: Aprilia övertalade Suzuki att sälja dem 3 500 motorer för RGV 250 för första årets produktion av RS. Italienarna ville ha följande förändringar utförda: Suzuki skulle ta bort sin logga och ersätta den med Aprilias och sedan slipa av topparna för högre kompression. Aprilia gör själva avgasrören och programmerar om digitaltändingcn för bättre vrid på mitten av varvtalsregistret. För övrigt är allting samma; kolvar, vevaxel, växeJlåda, allt. På RS finns till och med det lilla hålet i nederkåpan som släpper in en massa skit precis som på RGV."

Resultatet är 70 hästar (en standard RGV har 55) men på Misanos gummitäckta GP-bana kändes det snarare som 60. RS orkade upp i 200 i slutet av rakan antingen prick på 12 000 varv på femman eller ett par hundra varv mindre på sexan. De där sista hundratal varven skulle betyda nära 210 vid vindstilla och ordentligt sats. Effekten kommer i typiska tvåtaktssteg: inte mycket, fortfarande inget speciellt, litet mera och ... hej! Vad är det har? Herregud!"
 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.