Bild
Nästa artikel










Torrkoppling återvänder till Panigale V4 R - lyssna här!
Publicerad 5 december 2018
Nyheter
Efter ett sista minuten-beslut gör torrkopplingen comeback på Ducatis superbike-värsting, hör ljudet här!
Beslutet sägs ha tagits på grund av homologiseringsreglerna i World Superbike, som säger att man inte får montera en torrkoppling om motorcykeln inte har det från fabrik. Teamet ville gärna ha just detta, då det bland annat är en lättare koppling som låter motorn varva friare, så fabriken ändrade med kortaste möjliga notis från våt- till torrkoppling.
Under lanseringen av V4 R fick Ducati-mekaniker stå i depån och byta ut alla kopplingar. Den nya, torra slirkopplingen kommer från STM och är EVO-SBK-modellen med nio plattor.
Under lanseringen av V4 R fick Ducati-mekaniker stå i depån och byta ut alla kopplingar. Den nya, torra slirkopplingen kommer från STM och är EVO-SBK-modellen med nio plattor.
Det intressanta är ljudet. Visserligen uppskattar säkert de flesta det karaktäristiska torrkopplingsljudet på en Ducati-superbike, men den låter betydligt mer än den våta motsvarigheten, vilket är problematiskt när motorcykeln ska klara bullerkrav. Den öppna tillbehörskåpan ovan lär inte klara de senaste kraven, så hur Ducati löser det hela blir intressant - men vilket ljud!
Diskutera: Blev köpsuget för en V4 R just ännu större?
Kommentarer
Låter som den ska ramla ihop haha
Har svårt att se detta dieselskrammel som hinder för bullerkrav. Borde inte avgasljudet vara betydligt mer avgörande?
......Nu är man ännu gladare att ha en beställd till våren. Gött skrammel !
Nu låter de som design-originalet 916 (i kopplingen) och som en ducce skall göra! Det skall vara karaktär och förstå-sig-påare skall påpeka att motorn skall rasa när som helst.