Bild
Nästa artikel

KTM 790 Duke – En ny epok

Eicma2017

KTM har nu avslöjat sin helt nya mellanstora Duke med en nyutvecklad tvåcylindrig motor, här är skarpa 790 Duke!

KTM har tagit ett rejält kliv när det gäller mellanstora Duke. För att kunna utmana konkurrenterna har de skapat en lite större och mognare modell med en helt ny tvåcylindrig motor. Men sanna sitt eget Ready to Race-motto har modellen fortfarande ett välbevarat huligan-DNA.
 
Motorn kallas LC8c och är en parallelltwin på 799 kubik med dubbla överliggande och kedjedrivna kamaxlar. Topparna huserar även ett tändstift och fyra ventiler per cylinder samt en hydraulisk kamkedjespännare.
 
KTM 790 Duke
manglar ur sig 86 newtonmeter i vrid vid 8000 varv och 105 hästkrafter strax därefter i registret. Två balansaxlar håller vibrationerna i schack, den ena sitter framför vevaxeln och den andra i toppen mellan kamaxlarna.
 
Stålramen är en bekant KTM-detalj men bakramen i gjuten aluminium är lite anorulunda. Den snygga, starka och lätta konstruktionen huserar även luftburken.
 
Precis som många
av sina syskon får 790 Duke en TFT-skärm som instrumentering som ger dig tillgång till fyra körlägena Sport, Street, Rain och Track. De tre första lägena justerar gasrespons och ingripandet från systemet för traction control. Track låter dig själv justera dessa elektroniska hjälpmedel efter egna önskemål.
 
Precis som hos några av de mindre Duke-syskonen har 790 ett Supermoto mode som tillåter dig att låsa bakhjulet medan ABS fortfarande är aktiverat för framhjulet. En spännande detalj är den dubbelverkande quickshifter som standardmonterats på modellen.
 

KTM 790 Duke

ENGINE TYPE 2-cylinder, 4-stroke, DOHC Parallel twin
DISPLACEMENT 799 cc
BORE / STROKE 799 cc 88 / 65.7 mm
POWER 77 kW (105 hp) @ 9,000 rpm
TORQUE 86 Nm @ 8,000 rpm
COMPRESSION RATIO 1:12.7
STARTER / BATTERY Electric starter
TRANSMISSION 6 gears
FUEL SYSTEM DKK Dell’Orto (throttle body 42 mm)
CONTROL 8 V / DOHC
LUBRICATION Pressure lubrication with 2 oil pumps
ENGINE OIL Motorex, Power Synth SAE 10W-50
PRIMARY DRIVE 39:75
FINAL DRIVE 16:41
COOLING Liquid cooled with water/oil heat exchanger
CLUTCH Cable operated PASC
ENGINE MANAGEMENT/ IGNITION Bosch EMS with RBW
TRACTION CONTROL MTC (3-mode + ‘Track’ mode, disengageable)

FRAME CrMo-steel frame with engine as stressed element, powder coated
SUBFRAME Aluminum, powder coated
HANDLEBAR Aluminum, tapered, Ø 28 / 22 mm
FRONT SUSPENSION WP USD Ø 43 mm
REAR SUSPENSION WP shock absorber
SUSPENSION TRAVEL FRONT/ REAR 140 / 150 mm
FRONT BRAKE 2x radially mounted 4 piston caliper, brake disc Ø 300 mm
REAR BRAKE 2 piston caliper, brake disc Ø 240 mm
ABS Bosch 9.1 MP (incl. cornering ABS and supermoto mode, disenengageable)
WHEELS FRONT/ REAR Cast aluminum wheels 3.50 x 17", 5.50 x 17"
TIRES FRONT/ REAR 120/70 ZR 17, 180/55 ZR 17
CHAIN X-Ring 520
SILENCER Full stainless steel
STEERING HEAD ANGLE 66°
TRAIL 98 mm
WHEEL BASE 1,475±15 mm
GROUND CLEARANCE 186 mm
SEAT HEIGHT 825 mm
FUEL TANK CAPACITY approx. 14 liters
DRY WEIGHT  approx. 169 kg

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!