Bild
Nästa artikelKawasakis racekryddade ZX-10RR
Publicerad 18 oktober 2016
Nyheter/Video
Kawasaki presenterade en homologiseringsversion av ZX-10R på Intermot, här är videon på maskinen med intressanta nyheter som vi hoppas kommer till standardmodellen.
Bara 500 exemplar kommer tillverkas av motorcykeln som Kawasaki kallar ZX-10RR och alla är lackerade i en lågmäld svart kulör som liknar den hos ZX-10R Winter Edition.
Kawasaki ZX-10RR får nya lätta Marchesini-hjul med sju ekrar som enligt uppgift även kommer finnas som tillbehör till vanliga ZX-10R. Motorn har modifierats med en topp som är redo för så kallade high-lift-kamaxlar, de senare beställs till ZX-10 RR som en del av tillverkarens Race Kit. Ventillyftarna har också fått en speciell behandling för lägre friktion och vevhuset är förstärkt för att klara ökade påfrestningar efter trimning.
Kawasaki använder även ZX-10 RR till att introducera en ny dubbelverkande quickshifter som vi hoppas se även hos standard versionen. Quickshiftern är kopplad till en sexaxlig IMU som även hanterar hjälpmedel som traction control, elektroniskt justerbar motorbroms, launch control och kurv-ABS.
ZX-10RR har ingen plats för passagerare vilket bara det sparar cirka ett kilo. Motorkåpan på varje exemplar har fått ett litet RR-emblem på högersidan och det återfinns även på tändningsnyckeln.
Kawasaki ZX-10RR får nya lätta Marchesini-hjul med sju ekrar som enligt uppgift även kommer finnas som tillbehör till vanliga ZX-10R. Motorn har modifierats med en topp som är redo för så kallade high-lift-kamaxlar, de senare beställs till ZX-10 RR som en del av tillverkarens Race Kit. Ventillyftarna har också fått en speciell behandling för lägre friktion och vevhuset är förstärkt för att klara ökade påfrestningar efter trimning.
Kawasaki använder även ZX-10 RR till att introducera en ny dubbelverkande quickshifter som vi hoppas se även hos standard versionen. Quickshiftern är kopplad till en sexaxlig IMU som även hanterar hjälpmedel som traction control, elektroniskt justerbar motorbroms, launch control och kurv-ABS.
ZX-10RR har ingen plats för passagerare vilket bara det sparar cirka ett kilo. Motorkåpan på varje exemplar har fått ett litet RR-emblem på högersidan och det återfinns även på tändningsnyckeln.
Läs mer om: Kawasaki ZX-10R
Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera