Funderar du på att köra hoj i vinter?

Att köra motorcykel på vintern är inte så krångligt som man kanske kan tro. Det enda som egentligen är lite knepigt att lösa är däckfrågan eftersom det inte finns några färdiga vinterdäck från fabrik.

Min egen vinterhoj, en Ducati 900 Monster, har försetts med dubbade Continental TKC80. Det är Kent-Åke Svensson på Däckstället i Loo som dubbat dem och det han inte vet om att dubba motorcykeldäck för gatbruk är inte värt att veta. Och att dubba för gata är helt annorlunda än att dubba för snö/is eller cross och enduro.

– Vi dubbar mellan 1000 och 1500 däck per säsong, berättar Kent-Åke. De flesta är för skotermarknaden men några hundra är för stora motorcyklar och oftast handlar det då om adventure- eller offroadhojar.

Ett däck som rullar på asfalt kan inte ha för långa eller för många dubb eftersom man då bara rullar på stål vilket blir väldigt halt. Dubben är dessutom ganska långa inåt vilket ställer krav på att däcket är ”tjockt” nog eftersom det måste finnas gummi mellan dubben och stommen, annars går däcket sönder.

– Just TKC80 är ett lätt däck att dubba, förklarar Kent-Åke. Klackarna är tjocka och dessutom stora och placerade på så sätt att det är enkelt att fördela ut dubben på ett bra sätt. I fallet med dina däck, 120/70-17 fram och 180/55-17 bak, handlar det om cirka 150 dubbar per däck vilket är lagom för mestadels asfalt. Skulle du köra mer på snö och is rekommenderar jag att man går upp till cirka 220 dubbar per däck, det är så jag dubbar däck som ska gå i Norrland.

Dubben man använder är vanliga ståldubb. Däcken förborras innan dubben trycks dit och längden som dubbens instick i däcken varierar beroende på hur mycket gummi det finns. 180/55-17 klarar av 12-millimetersdubbar (alltså instick, utåt ser det ut som på vilket bilvinterdäck som helst) som sitter med tre flänsar. Framdäcket dubbas med 11-millimeters enflänsdubb i mitten och 10-millimetersdubb på sidorna. Dubben limmas inte.

– Vi har kommit fram till att däcken håller längre om dubben inte limmas, säger Kent-Åke. Har du långt utstick och ska ut och sladda på is kan det vara en fördel att limma. Men för vanliga dubbar och för vanligt gatåkande är det dels onödigt arbete som fördyrar däcken men framför allt så håller de bättre om man inte gör det. Men det gäller att man kör in däcken försiktigt. När man kör rör sig dubben i de förborrade hålen. Det alstrar värme som gör att dubbarna vulkar fast i gummit.

För dig som inte kört med dubbdäck på motorcykel tidigare är den största skillnaden att motorcykeln vandrar lite i sidled under kurvtagning. Det beror dels på att däckets stomme rör sig mer men framför allt att hojen ”trippar på tå” på både klackar och dubbar. Det är dock fullt körbart och mer en vanesak än något annat. Man ska däremot ha klart för sig att däckens gummiblandning inte på något sätt lämpar sig för vintertemperaturer och att greppnivån inte kan jämföras med sommartorra vägar. Efter att ha hunnit lägga en del mil på mina dubbade TKC80 kan jag dock konstatera att greppet är förutsägbart och att spannet mellan fullt grepp och fullt släpp är ganska brett. Dessutom hör man väldigt väl när dubbarna börjar kasa så smått på asfalten – alla ni som kört med dubbade bildäck kommer känna igen ljudet.

– Glöm inte att ha koll på däckstrycket, avslutar Kent-Åke. Ett lågt tryck ger mer gummi och mer dubb mot underlaget men har du för lågt kommer däcket av överhetta, dels på grund av att det rör sig mer men också för att dubbarna rör sig, och det spelar ingen större roll hur kallt det är i luften eller marken. För normalt åkande kan man börja med runt 2,0 bar bak och 2,2 bar fram. Ska man köra motorväg i lite högre fart får man höja trycket, är det långsammare körning kan man gott sänka lite, men inte under 1,4 bar.

Är du sugen på att dubbdäcksbestycka din hoj når du Kent-Åke på Däckstället i Loo på 0708-72 78 83 alternativt kent-ake@dackstallet.com. En uppsättning likt den på Ducatin kostar cirka 5000 kronor men priset varierar med dimension och antal dubbar. www.dackstallet.com

Ett annat alternativ är att dubba själv, då enklast med skruvdubb. www.best-grip.se har ett gigantiskt sortiment, det är bara att välja och vraka.