EBR stänger verksamheten

När Harley-Davidson la ner Buell 2009 var dess skapare, Erik Buell, snabbt tillbaka med nya Erik Buell Racing. Tanken var att sälja delar och tillbehör till befintliga Buell-modeller, vilket med åren utvecklats till en racesatsning i WSBK och två nya motorcyklar (1190RX/SX) i modellutbudet. 

Men nu rapporterar en lokaltidning i Wisconsin att EBR, efter ett möte där alla anställda närvarade, lägger ner. Finansieringen har inte kommit igenom och företaget söker nu konkursförvaltning. EBR kommer först auktioneras i sin helhet och om inga bud läggs säljs tillgångarna, där pengarna går till EBR:s kreditgivare. 

– Riktningen vi tog, efter att vi trodde vi var på väg framåt, var oförväntad. Vi trodde att vi hade säkrat finansiering, men i slutändan fick vi det inte på plats. Därför behöver vi göra det bästa vi kan under omständigheterna för alla inblandade, säger Buell i ett uttalande. 

Många trodde EBR:s verksamhet säkrad med tanke på Hero MotoCorps (världens största tillverkare av tvåhjulingar, med bas i Indien) intresse i företaget. De köpte 49,2 procent i Buells företag i juli 2013 för 25 miljoner dollar. Hero sponsrar även deras WSBK-team och var på väg att använda EBR:s återförsäljare i Europa och Nordamerika för att sälja sina motorcyklar på en global marknad. 

Företagets framtid är höljd i dunkel. De har kring 20 miljoner dollar i skulder och försäljningen har inte nått upp till förväntningarna. 126 anställda har fått lämna fabriken. Förhoppningarna läggs till att hela det konkurssatta företaget köps upp av ny ägare.